Opinió

De set en set

Les ZBE insostenibles

La capa grisenca que, molt sovint, cobreix Barcelona és letal. La contaminació del transport hi mata més d’un miler de persones anualment i és un dels pilars de l’escalfament global. La sentència que anul·la la zona de baixes emissions (ZBE) arriba just quan el model de Barcelona s’havia d’extrapolar a la resta de ciutats el 2025, com just ha aprovat el govern català. La decisió judicial estima el que, de bon principi, hauria d’haver tingut en compte l’Ajuntament de Barcelona: el disseny del model exclou de l’accés a la ciutat tothom que no tingui diners per canviar-se el cotxe. Una inversió important per a autònoms, petites empreses i molts particulars. Sense preveure cap tipus d’ajut segons la renda, discrimina els més desafavorits econòmicament.

La desincentivació en l’ús del transport privat és imprescindible per adaptar-nos al canvi climàtic i fer les ciutats, de pas, més habitables. La connectivitat interna a Barcelona ha avançat en aquesta direcció els darrers anys, amb l’extensió dels carrils bici i la continuïtat del tramvia i el metro. Per contra, la segona i tercera corones metropolitanes –per no parlar de la majoria de comarques– no tenen alternativa viable en transport públic. Són milers els ciutadans que cada dia han d’agafar, obligatòriament, el vehicle per poder treballar. Hi ha línies de tren que tenen les mateixes freqüències que al segle XIX. Si no es millora el transport públic, la implantació de canvis dràstics per a la mobilitat com les ZBE perpetuen un model injust socialment i territorialment, que a més desconnecta la capital de la resta del país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.