opinió
jaume argerich
Reinventar Twitter
El consell de Twitter, pressionat pels accionistes, ha acceptat finalment l’oferta de compra d’Elon Musk per 44 bilions de dòlars. Twitter avui té 217 milions de comptes actius, que generen unes vendes mitjanes per usuari (ARPU) de 21 dòlars anuals. Això ho fa principalment venent publicitat (90%) i secundàriament dades. L’empresa té beneficis recurrents i hauria de ser escalable (estructura de costos fixos que fa que el creixement de vendes sigui inferior al de beneficis). Sempre que les vendes creixin prou i que sigui realment escalable. El 2021, les vendes van créixer gairebé un 20%, que seria bo en qualsevol altre sector. Per a ells, a aquest ritme pot ser un problema arribar a l’objectiu de 320 milions de comptes a finals de 2023. D’altra banda, els costos no és que siguin fixos, és que han crescut més que les vendes, un 30%. El creixement d’empleats a San Francisco i el fet que les noves stock options superin el cash flow operatiu de 633 milions semblen indicar que els gestors procuraven més per ells que pels accionistes.
Com capgirar-ho? La resposta de financer és canviar l’equip i gestionar amb dos dits de front. Amb això es pot recuperar l’atractiu immediat de l’empresa, però per justificar la valoració cal reformular el model de negoci. Musk diu que vol protegir la llibertat d’expressió, obrir el codi i assegurar que els comptes siguin humans i no bots. Són tots canvis que milloren el contingut a llarg termini i per tant el ritme de creixement però a costa de la venda de publicitat a curt. Aquesta reorientació, que no hauria superat la pressió trimestral dels mercats financers, explica que la transacció sigui una compra d’exclusió. La jugada és complicada però si algú se’n pot sortir és Musk. Li quedarà temps per a Tesla i SpaceX?