Lentitud a l’antiga Nissan de la Zona Franca
Mig miler dels antics treballadors de la planta automobilística Nissan del Prat de Llobregat van manifestar-se ahir reclamant celeritat en la tramitació dels projectes econòmics i de reindustrialització de la factoria tancada a finals d’any. Prop d’un miler i mig d’exempleats estan a l’atur i en espera de poder trobar feina, reciclar-se o participar en els projectes que a poc a poc es van interessant per ocupar els terrenys i adaptar l’antiga factoria a altres produccions. Però el procés administratiu resulta complex i lent. El procés urbanístic per trossejar els terrenys ha de complir terminis legals per facilitar la implantació de noves empreses, i actualment es troba en la fase de treure a concurs la tria de l’operador logístic de l’antic recinte de mig milió de metres quadrats, que no es podrà concedir fins al juliol, segons el Consorci de la Zona Franca. Hauran passat més de dos anys des que el Japó va anunciar el tancament.
L’antiga Nissan serà la seu d’un ‘hub’ d’empreses o projectes relacionats amb la descarbonització, però els que es van concretant tenen encara una dimensió reduïda. És el cas de l’anunci que ahir va fer el conseller d’Empresa, Roger Torrent, de l’acord amb Silence per fabricar vehicles elèctrics, a banda de les motocicletes que ja elabora. El pla de Silence –companyia participada per Acciona– seria ocupar una petita part de l’espai i contractar un centenar de treballadors. El projecte fallit de la planta de vehicles elèctrics de Great Wall Motor no va fer altra cosa que endarrerir terminis i fer canviar d’estratègia les administracions, que en lloc de buscar un gran operador van inclinar-se pel ‘hub’ i acollir projectes més petits però més fiables. No hi va ajudar la decisió de Volkswagen d’implantar la fàbrica de bateries al País Valencià. L’Estat va preferir premiar l’administració de Ximo Puig i incentivar la ubicació de la planta a l’antic port de Sagunt, on el consorci també rebrà ajuts per al desenvolupament. Mentrestant, la planta de Martorell, en ple procés de transformació cap a la fabricació de vehicles elèctrics, pateix la falta de semiconductors més que d’altres del grup.