L’accessibilitat a l’àrea urbana
L’accessibilitat a la ciutat de Girona està compromesa per l’entrada de tota mena de vehicles, privats i de transport de mercaderies, que col·lapsen el trànsit a les hores punta. Els repartidors de mercaderies amb prou feines troben espais de càrrega i descàrrega. Aquest repartiment es fa amb vehicles de mitjà o alt tonatge, que de passada són els més contaminants. En un dia com avui, a les dotze del migdia, he comptabilitzat un mínim de dotze camions i furgonetes a la plaça del Vi i a la baixada del pont de Pedra, deu a la plaça de Catalunya i cinc a la rambla de la Llibertat. L’accessibilitat metropolitana hauria de reduir aquest trànsit i reordenar-lo. I el problema no el provoca el vehicle privat, que també, sinó les furgonetes i els vehicles de mitjà i gran tonatge amb tots els inconvenients d’ocupació de la via pública i contaminació. El 80% del repartiment a l’àrea del Gironès es fa a Girona ciutat. És obvi que tenim un problema des de fa alguna dècada i no es veuen millores, sinó tot el contrari. L’Ajuntament de la ciutat posarà en marxa una zona de baixes emissions (ZBE) que servirà de ben poc si no es prenen altres mesures més globals. Hi haurà càmeres que controlaran i que informaran dels problemes. Ja ho veurem. Són molts els interrogants i poques les respostes fins ara. El repartiment de mercaderies a la ciutat suposa no menys de 4.000 desplaçaments al dia. Des d’una visió general, les solucions han d’afectar tota l’àrea metropolitana. Els repartiments es concentren en la franja horària que va de les nou del matí a les dotze del migdia. Aquesta és l’hora de màxima activitat. També s’han multiplicat els repartiments per l’increment de les vendes online. Cal, per tant, canviar els hàbits de repartiment. Les hores per fer-ho i els vehicles utilitzats haurien de ser lleugers i elèctrics. El punt de distribució hauria de fer-se des d’una àrea logística als afores de la ciutat. Els ciutadans haurien de deixar lliures els espais reservats per a càrrega i descàrrega, i no com ara, que la majoria estan ocupats. Uns grans aparcaments dissuasius i gratuïts, amb autobusos llançadora, haurien de permetre arribar al centre sense problemes. Només així les ZBE seran compatibles amb el transport de mercaderies i el vehicle privat. Cal, per tant, que el sector del transport i el del comerç es posin d’acord per pactar una fórmula viable. Només així la ZBE tindrà sentit.