Raça humana
Manual d’ús de les eleccions
L’any que ve hi ha eleccions municipals. Prenguin-s’ho, amics i amigues lectores, com una informació de servei però també com una advertència. En qualsevol tipus de contesa electoral, els polítics que ostenten el poder lluiten per mantenir-se en el càrrec, i una de les eines que fan servir més habitualment per demostrar que es mereixen la renovació és la inauguració o l’anunci de nous projectes. Això és un element comú en tot tipus d’eleccions, però en les locals s’hi aposta fort per allò de la proximitat. Els projectes que més acostumen a agradar als polítics (no sempre als ciutadans) són els que guarden relació amb l’urbanisme. Als equips de comunicació se’ls gira feina els propers mesos perquè hauran d’omplir les xarxes socials de renders, aquelles imatges en 3D que demostren com d’increïble quedarà la reforma d’aquella plaça oblidada, d’aquell carrer mal il·luminat o aquell parc que potser mai veurem fet. Són imatges de realitat virtual, mai millor dit. Mentrestant, els ciutadans ja n’estem tips de tants anuncis i promeses perquè sabem que molts d’aquests projectes no es faran o, en el millor dels casos, trigaran dècades a cristal·litzar. Això sí, els equips de comunicació dels consistoris se’n faran un fart de preparar notes de premsa i posts a les xarxes socials sobre el projecte de marres: quan es discuteix, quan s’aprova, quan es presenta, quan es reserva el pressupost, quan l’alcalde es fa una foto al solar, quan hi arriben dos operaris amb una grua... De cada obra feta o a mig fer, se’n parla cinquanta cops. I els que votem, cada cop més, ens sentim part d’una pel·li de Berlanga.