Què en faig, del ‘Golfu’?
Acostumo a transitar a peu per la ciutat. És qüestió d’administrar el temps i com que vivim pujant a Montjuïc només a vegades agafo el bus. Disposem de garatge i per raons laborals també tenim un pàrquing llogat al carrer de Santa Eugènia. Tenim dos vehicles de gasoil, que ha passat de ser el combustible més assequible a ser el més car. El més antic és el Golf, que fem servir tots; ens fa un bon servei i com que n’ha viscut moltes m’agrada dir-ne Golfu. La matrícula és del desembre de 1999 i aviat no podrà circular per bona part de la ciutat, si es compleix el que preveu la llei 7/2021 de canvi climàtic i transició energètica. Abans del 31 de desembre de 2023 Girona, com a municipi de més de 50.000 habitants, ha de tenir redactada i aprovada l’ordenança municipal que reguli la zona de baixes emissions i en les propostes prèvies abasta tot el centre. Diumenge vinent s’acaba el procés participatiu per saber què en pensa la ciutadania. No hi he participat i es desconeix el resultat que en pugui sortir i quin cas se’n farà, però la conciliació entre la mobilitat urbana sostenible i els interessos dels que tenim cotxes de més de 20 anys esdevindrà un gran problema. La qüestió és que l’única alternativa de present i futur immediat que se’ns dona –tot esperant a veure com evoluciona la disponibilitat de l’hidrogen– és comprar cotxes elèctrics en les diferents variants. Ara bé, hi ha dos inconvenients: potser no contaminen, però amb quins materials es fabriquen les bateries que porten i com es reciclaran? I l’altra: qui disposa de vint mil euros o més per canviar de vehicle si no fa falta? Cada any passo la ITV sense cap problema. El manteniment el tenim al dia i sempre dorm a cobert. L’únic però és que no el rentem gaire sovint (!). I ara resultarà que per millorar la qualitat de l’aire i mitigar les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle hem de canviar de cotxe? Penso en un missatge que circula en el WhatsApp. Un ramader penja una imatge d’un Airbus i diu que aquest avió carrega 330.000 litres de fuel per dia de vol, que és el que gastaria ell en la seva explotació de 65 ha, durant 50 anys, produint 75 milions de quilos de fruita i 1.380.000 porcs. “Però qui contamina soc jo”, acaba. Bé, els purins sí que contaminen! Ara aquesta és la paradoxa que ens trobem, com la de no deixar cremar marges a l’hivern perquè contamina. No anem per bon camí.