El corredor ferroviari, de la vergonya
El projecte ferroviari més important de l’Estat que uneix Algesires amb la resta d’Europa sempre ha estat el parent pobre de la nova inversió estatal, que secularment ha prioritzat el mapa radial d’epicentre a Madrid. La reunió d’empresaris catalans, valencians –enguany convocaven les empreses del País Valencià–, murcians i ara ja també de l’est d’Andalusia va tornar a alertar de la lentitud de les obres d’adequació a l’ample internacional de les vies que creuen l’arc mediterrani i que haurien de dur mercaderies cap a la resta d’Europa. S’han modificat tant els terminis de l’obra, que aquesta ja hauria d’haver estat acabada fa dècades, perquè es va projectar fa quaranta anys i s’hi va començar a actuar en fa 25. Però els respectius governs estatals l’han endarrerit tant com han pogut. Cert és que els executius del PP hi han posat més traves que els del PSOE, havent proposat fins i tot el traçat alternatiu per Castella tot i governar durant dècades al País Valencià. L’actual ministra Raquel Sánchez s’ha compromès a complir els terminis de finançament a què l’obliguen els fons europeus, un cop es va designar el corredor mediterrani com a part de la xarxa continental prioritària. No serà fàcil garantir l’enllaç Almeria-França el 2026, data en què s’acabarien els fons europeus que contribueixen a la construcció. Entre d’altres perquè cal encara posar a licitació diversos colls d’ampolla, com la travessa de València mitjançant un túnel o el tram de Castellbisbal. Però per fer rendible l’alternativa a l’autopista caldrà encara construir els enllaços cap als ports de Barcelona i Tarragona, per exemple, per no citar el projecte d’arribada fins a Algesires per completar els 900 km, encara a les beceroles. L’eix afavoriria el desenvolupament econòmic de la meitat de la població de l’Estat i del territori que rep dos terços del turisme. El pla ha evidenciat el paper secundari de les autonomies en l’àmbit de les infraestructures, perquè tant si l’inhabilitat president Torra boicoteja la reunió empresarial (2018), com si hi participen tres presidents de partits diferents (Aragonès, Puig i López-Miras), el corredor continuarà depenent de la voluntat de Foment.