LA CRÒNICA
La salut, cosa de tots
Receptar exposicions, instal·lar els bancs d’un parc públic amb una distribució que afavoreixi la conversa entre veïns, mesures per convertir l’entorn de les escoles en espais lliures de vehicles motoritzats, tenir el dret d’equivocar-se i aprendre per avançar o apostar clarament per una mobilitat lliure d’emissions de CO2 són alguns dels molts reptes que divendres passat es van posar sobre la taula en el marc d’un col·loqui sobre el paper que juga la salut en la construcció de viles, pobles i ciutats educadores. Can Trona de la Vall d’en Bas era la seu de la jornada anual de la xarxa de ciutats i viles educadores de les comarques gironines, com a amfitriona, ja que durant aquest any n’ha ocupat la secretaria.
Reptes, els exposats amb anterioritat, que la societat ha d’afrontar per trobar solucions als diferents tipus de crisis que se sobreposen i que amenacen la gent i el planeta, i totes tenen efectes negatius sobre la salut. I és que l’escalfament del planeta genera desplaçaments massius de població, fam, malalties, explotació... La crisi econòmica genera malestar emocional i accentua les desigualtats, genera pobresa i, aquesta, ansietat, estrès, depressions, suïcidis i violència. I la crisi atmosfèrica causa la contaminació, que és l’arrel de molts problemes de salut de la població amb una incidència determinant en el desenvolupament intel·lectual i físic dels més petits.
Sobre l’escenari de Can Trona van anar radiografiant i fent aportacions sobre com afrontar els reptes que generen aquestes crisis des de l’anomenada salut 360 el pediatra de l’hospital d’Olot i coordinador del grup de treball de salut mediambiental de la Societat Catalana de Pediatria, Ferran Campillo; l’expert en treball comunitari i mediació i professor associat de la UdG, Eduard Carrera; la Referent de benestar emocional i comunitari d’Atenció primària de l’Hospital d’Olot, Laura Teixidor, i la investigadora del Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica de la Universitat de Barcelona, Mireia Cabero. I com que la salut ja no es pot afrontar només des del punt de vista del dolor físic, i sí amb una visió integral de la persona, l’educació emocional i teixir estratègies integrals tenen una rellevància cabdal. D’aquí la importància de formar els docents per detectar alumnes amb trastorns de conducta i formar els pares i mares, però sobretot apostar per un abordatge comunitari de la salut. En un vídeo que va cloure el col·loqui dels alumnes de quart del cicle mitjà de primària de l’escola Verntallat va quedar molt clar que la seva aposta és per una salut 360.