De set en set
Súper-8
’Les Années Súper-8’ s’ha fet disponible a la plataforma Filmin com un regal de Nadal, que encara ho seria més si pogués visionar-se en sales aquest film concebut per Annie Ernaux i el seu fill David Ernaux-Briot a partir de les imatges que, entre 1972 i 1982, va rodar Philippe Ernaux, aleshores marit de la premi Nobel de literatura. Són imatges que, a més de registrar els viatges de la parella Ernaux i a vegades de tota la família, capturen moments de la vida domèstica en la seva quotidianitat i en la seva excepcionalitat, com ara les festes d’aniversari i, evidentment, les de Nadal.
Les imatges s’acompanyen amb la veu narrativa d’Annie Ernaux, que sovint reflexiona sobre les imatges amb la perspectiva que concedeix el pas del temps: a la manera de la seva literatura, que es construeix a partir de l’experiència viscuda des d’una distància que permet pensar-hi. Ernaux observa una quotidianitat transformada: “El que em sorprèn de les primeres imatges que vam capturar és la sensació teatral del happening que la càmera va dur a la vida familiar.” La presència d’una càmera, fins i tot ara que s’han fet omnipresents, convida a la representació, que tendeix a ser-ho de la felicitat. Tanmateix, Ernaux va percebent en les imatges un malestar: una dona atrapada en la vida domèstica que volia escriure; els indicis de la crisi progressiva de la parella fins a arribar a trencar-se. Si reveiem les nostres imatges familiars del passat (en la majoria dels casos fotogràfiques abans de la irrupció de tota mena de càmeres gravadores) potser també hi percebrem alguna cosa amagada, un secret palpitant en mirada trista o extraviada, darrere la representació de la felicitat que, posem per cas, s’extrema durant les festes de Nadal.