Drets i deures dels i les pacients
Coneixem els nostres drets i deures com a pacients? No. La carta de drets i deures del pacient és, segons la conselleria de Sanitat, “un contracte social entre la ciutadania i el sistema de salut”, però es compleix aquest contracte? Veurem que tampoc. La carta conté drets com ara l’equitat i la no discriminació de les persones, tots coneixem casos de pacients i professionals que són discriminats per raons de creença religiosa. Segons la carta, podem escollir professionals i centres sanitaris, informació sobre temps d’espera i accedir a una segona opinió. La manca de professionals i l’organització de la xarxa per zones sanitàries fan impossible escollir res, i ells ho saben. Tenim dret a disposar de la nostra informació sanitària i d’assessorament sobre aquesta, que està disponible a les xarxes. La digitalització del sistema deixa fora d’aquest accés persones grans i vulnerables per raons evidents. Això és una petita mostra dels drets que els usuaris no coneixem, la informació es limita a un butlletí als CAP, i la conselleria no fa feina didàctica per donar-los a conèixer. Són drets i un contracte, segons la conselleria, no vinculants. Llavors, per què els anomenen drets? Això ja és un altre debat, molt necessari per als pacients, i fem una crida perquè es faci.
Mollet del Vallès (Vallès Oriental)