Casa Pastors, la sèrie
La Casa Pastors continua el seu llarg periple per convertir-se en el futur museu d’art modern i contemporani de la ciutat de Girona. Divendres passat vam acabar un episodi més del serial d’aquest museu, que va tenir la seva primera temporada d’èxit amb tot el procés de compra, la trifulga política per acabar validant-ne l’adquisició amb regidors que van acabar al grup no adscrit en canviar de bàndol. Com si es tractés d’una sèrie de Netflix, la compra del fons Santos Torroella va tenir pràcticament tots els elements que tenen aquestes sèries. Bons, dolents, traïcions, obscurantisme per un costat o promeses en alguns casos incomplertes, almenys fins ara. El cost calculat era de 2,3 milions d’euros i aquest cost també va despertar tot tipus de comentaris. Els que ho trobaven una ganga perquè pretesament el fons podria vorejar els 4 milions, segons alguna taxació feta, com els que ho veien com un cost superlatiu per a una administració pública com l’Ajuntament de Girona, en especial, sense que es tingués clar quin seria el seu destí final. El cert és que la compra es va fer el 2014 i el recorregut de l’obra ha estat com a mínim exigu, fins al moment. Les troballes arqueològiques van parar els primers treballs a la Casa Pastors i ara se n’han adjudicat la represa. La nova temporada d’aquesta sèrie ha arrencat amb l’anunci que la Generalitat torna a posar a disposició del consistori 770.000 euros i que, com a molt, l’executiu català hi posarà 1,5 milions d’euros. La Diputació va dir en el seu moment que l’aportació serà de dos milions d’euros, per una obra que rondarà els 10 milions. Això vol dir que, com a mínim, el futur museu haurà costat als gironins més de dotze milions d’euros abans que s’hagi venut la primera entrada. Una factura que no m’atreveixo a dir si serà cara o barata, perquè si el futur museu acostés centenars de milers de visitants cada any acabaríem admetent que el retorn turístic seria tan alt que el cost final era assumible. Els entesos dubten que el poder d’atracció de les obres del fons sigui tan alt i potser acabarà sent més atraient la barreja d’aquest fons amb obres de Fita, Xargay o Torres Monsó, amb obres excelses, però que potser no faran que tot turista vulgui acabar entrant al museu. En tot cas, seguin al sofà, agafin crispetes i contemplin com acaba la nova temporada de ‘Casa Pastors’.