Tribuna
El capital eròtic (primera part)
No sé quants articles mensuals dedicaré a aquest tema, però crec d’entrada que no en tindré prou amb els 4.000 caràcters amb espais que tinc. No sé si vostès recordaran aquesta primera part quan arribi el mes de maig (o si els interessarà un borrall) però correré el risc. De vegades necessitem més línies per pensar, i no sempre és fàcil fer-ho. Un espai de diari sempre és un fragment de l’àgora escapçat, trobes a faltar el diàleg: el lloc per al pensar conjunt, i malauradament per la representativitat que atorguen les xarxes amb tant soroll i veus anònimes (més interessades a ser vistes que a comprendre) el parlar junts, amb temps i prioritat de comprendre, comença a ser un art necessari en desús.
D’entrada m’agradaria reflexionar amb visió de gènere sobre el concepte “capital eròtic”, un terme elaborat per la sociòloga Catherin Hamik en el qual ens diu el que ja veiem cada dia: que estar bona importa, i molt. Si ets lletja, baixa, grassa, coixa, o amb acne ho tindràs molt més difícil. I en un món tan excessivament visual, tan instagràmic, la veritat és que el capital econòmic es veu –com deia Lola Flores: “el amor y el dinero se notan”–, i el capital social (amb qui ens relacionem, amb qui podem ser vistos, sobretot amb persones conegudes), també compta bastant. El que ja no té tant interès és el capital cultural –ja ens ho diuen a casa del Ronaldo que els llibres val més no tenir-los perquè acaben agafant molta pols–, i de tots aquests capitals el més important, el més visible i necessari sembla que és, sense cap mena de dubte, el capital eròtic.
El capital eròtic es veu que ajuda tantíssim a tenir èxit en la vida. Quina és la definició més fàcil de l’èxit? Tenir poder, diners, admiració, i que el que facis compti i interessi. És evident que els homes ho tenen molt més fàcil per tenir èxit dins d’aquesta definició perquè ocupen la major part dels llocs de poder. Però tornem al capital eròtic i en què consisteix. La suma de cinc factors clau el configura: bellesa, atractiu sexual, encant, vitalitat i la presentació.
Anem a traduir el capital eròtic, que d’entrada està pensat per als dos sexes, en el cas de les dones. Precisament perquè és un capital molt més important per a les dones, perquè és el capital que ens queda quan tenim un 24% de possibilitats d’ocupar un càrrec directiu, i un 4% de possibilitats de dirigir un govern. Analitzem-ne els factors:
Bellesa: significa tenir unes formes, un pes i un tipus de cabell. Facin una prova: entrin a Google i busquin imatges de cantants, actrius, presentadores, reines d’Espanya i infantes. Hi ha moltes més dones, però parlem de les més vistes, de les que ocupen els espais televisius, els instagrams amb més seguidors, les protagonistes de les revistes i les pel·lícules, és a dir, de les dones més vistes. És un tipus de dona associat a la bellesa, amb uns marges molt estrets, pràcticament un model únic. No hi ha la diversitat de cossos i formes que les dones tenim realment amb la possibilitat de tenir un espai de protagonisme i central.
L’atractiu sexual. L’atractiu sexual en les dones significa ser sexualment desitjable per l’home que concentra el poder. Aprofito per donar les gràcies a totes les dones amb capital sexual que s’avenen a semblar actrius pornos. També cotitza a l’alça la ingènua sexi, però que mai sigui un desastre al llit. La Rosalia, per exemple, combina perfectament aquesta tendresa i aquesta libidinositat.
Si busquem al google com augmentar el nostre sex appeal ens dirà que hem de donar importància al poder de la mirada i mostrar seguretat, i a la vegada ser amables. Però ja pots augmentar el poder de la mirada si ets rabassuda o geperuda. L’atractiu sexual i tots els recursos per augmentar-lo només són en general ben vistos si ets socialment bella, és a dir, si compleixes el cànon estètic unificat.
En el proper article, al mes de maig, parlarem d’altres aspectes fonamentals del capital eròtic. Gràcies per la seva atenció i bona diada de Sant Jordi.