A la tres
Cal llegir?
En una xerrada en un institut per parlar de periodisme vaig plantejar als alumnes una tria: que em diguessin què era allò que els agradava per damunt de tot i, sobre aquell tema, que escollissin entre llegir un reportatge en profunditat en què podrien saber tots els ets i uts d’allò que els apassionava o bé veure un vídeo d’un minut d’un youtuber al TikTok. La pregunta ja era feta amb intenció, per posar en evidència que la lectura –i la informació periodística– no està de moda entre els joves i obrir amb ells un debat sobre el perquè. Reconec, però, que la derrota em va fer mal. No perquè confiés que el reportatge sortís victoriós. En realitat, mentalment creuava els dits perquè la desfeta no fos gaire dolorosa. I no hi va haver compassió. Golejada d’escàndol. “Cal llegir un reportatge de diverses planes quan ho tens tot resumit en vídeo i no has de fer res més que mirar?”, em va dir un dels alumnes, fitant-me amb cara d’incredulitat pel fet que estigués plantejant una qüestió tan òbvia, des del seu punt de vista. Podem imaginar, doncs, què hauria passat si, en comptes d’un reportatge, haguéssim contraposat un llibre al vídeo del TikTok.
La lectura no està passant pel seu millor moment. Ja és preocupant la situació en general, però ens hauria d’amoïnar especialment aquesta manca d’hàbit i de devoció que hi ha per la lletra entre els joves. Cada vegada menys s’aventuren a agafar un llibre si no és de lectura obligatòria a l’institut. Pocs enterren el mòbil una estona per endinsar-se en una obra escrita. Tristament, la lluita consisteix a derrotar vídeos amb músiques estridents i imatges trepidants que estan pensats per enganxar i deixar el cervell fregit mentre se succeeixen un darrere l’altre sense fi. Però avui és Sant Jordi, una jornada radiant i quasi màgica. Una oportunitat per enlluernar els nostres joves, per captar-los cap a la secta de la lectura i que vegin que va molt més enllà d’una obligació curricular. Una nova oportunitat, en definitiva, perquè deixin de preguntar-se per què cal llegir.