Llegiu, que no us farà cap mal
L’editorial d’avui ha estat debatut per: Xevi Sala, Xevi Masachs, Anna Puig, Núria Astorch, Susana Oliveira, Toni Romero, Anna Serrano, Sara Muñoz, Teresa Màrquez i Irene Casellas.
Els infants catalans de quart de primària estan a la cua d’Europa pel que fa a la comprensió lectora, ho acaba de certificar un estudi de l’organisme internacional Pirls, una realitat que fa temps que està diagnosticada i que no sembla pas millorar. Els experts no es posen d’acord a l’hora de trobar-hi unes causes clares, però el fet és que a còpia d’anys el tema ja s’ha enquistat entre els nostres fills i filles i que per abordar-lo cal una implicació màxima dels docents, les famílies i l’administració. Perquè no té gaire sentit que se centrin esforços en l’aprenentatge d’una tercera llengua si els alumnes ja no són capaços d’entendre què llegeixen en les altres dues. Per revertir-ho és necessari, en primer lloc, que els docents tinguin la formació adequada i la motivació suficient per anar més enllà del temari i saber implicar la mainada en el plaer de la lectura. No només com una obligació acadèmica, sinó com una manera d’adquirir coneixements que després els resultaran bàsics al llarg de la vida.
Està molt bé insistir en la lectura dels clàssics, però introduir lectures dels llibres més venuts en l’últim Sant Jordi, per donar una idea, és una manera d’apropar-se als gustos dels joves. Sobretot tenint en compte que, a diferència dels seus progenitors, han nascut i crescut en una societat que prioritza el factor audiovisual, dels mòbils i de la immediatesa, i que no s’ha preocupat prou d’incentivar de manera paral·lela llegir i escriure com a fórmula d’entreteniment. Alhora és necessari que les famílies transmetin aquests valors i acompanyin els fills en el procés de lectura, un hàbit que, si s’aprèn de ben menuts, ja els acompanyarà sempre més. Com vols que el teu fill llegeixi si no ho veu mai fer a casa? En tercer lloc, cal posar més a l’abast de l’alumnat les biblioteques que, o bé no formen part dels centres o be estan mancades de recursos humans suficients per poder estar també obertes els caps de setmana. L’impuls del Pla Nacional del Llibre i la Lectura anunciat per la Generalitat podria ser la tercera pota que ens faci sortir del pou, però novament la lectura no es fomentarà si es percep bàsicament com una imposició.