A la tres
Lenta velocitat
“Mentre Colau fa els últims cops de cua, es va aclarint el camí per a alguns dels més votats el 28-M, i l’Estat aprova una tercera estació del TAV a Madrid per connectar-se arreu
A tres dies per a la constitució de la majoria d’ajuntaments, es van aclarint pactes i es va desbrossant el camí per als alcaldables més votats que no han pogut travar encara acords d’estabilitat, en part per la immediatesa de les generals. Cada cop hi ha menys pactes a la contra, que esdevenen després ben complicats. A Barcelona Colau esgota a la desesperada alguna suma que li permeti mantenir l’alcaldia, repartida, si cal. Sobta que ara proposi un pacte al qual es va negar fa quatre anys, quan Maragall va obtenir més vots i ell li podria haver cedit una part de l’alcaldia que va obtenir amb els vots de partits de la dreta ja inexistent. A Castelldefels no ha reeixit el pacte de tots contra Reyes (PP), potser recordant com ha acabat el “tots contra Albiol” a Badalona. A Ripoll es posen de manifest les dificultats d’aplicació d’un cordó sanitari contra la ultradreta. Dificultats en l’entesa i, alhora, en el camí ben complex a traçar durant el mandat si plasmen l’acord per evitar que Orriols sigui alcaldessa. I també si no s’entén el sentit d’aïllar el feixisme de les institucions, que no és altre que exposar a la ciutadania que només la convivència resol les tensions i desigualtats, i mai la frase ni la reacció visceral.
Per acceleració que prenguin els pactes, mai superaran la de l’alta velocitat pel subsol de Madrid. El govern de l’Estat va licitar ahir l’obra d’una tercera estació, “passarel·la”, que connectarà Atocha i Chamartín. Una nova estació subterrània que permetrà l’enllaç de tota l’alta velocitat de l’Estat i que esdevindrà l’intercanviador per anar de la Corunya a Vilafant. Això sí que no canvia, i tant li fa si el govern que l’aprova és socialista amb els comuns o del PP amb Vox, com ja van segellar ahir al País Valencià. I tant li fa si el conseller és Nadal, com Puigneró, Fernàndez o Capella. L’estació barcelonina de la Sagrera va començar les obres el 2009, i encara no té data d’obertura, i ha vist com la visitaven una vintena de ministres i consellers, menys i tot, amb la cada cop més minsa connexió ferroviària entre Catalunya i França.