Aules plenes, és hora de fer feina
El curs 2023/24 ha tornat a començar uns dies abans del que era tradicional i, com a novetat d’aquest any, ho fa amb infantil, primària i secundària arrencant alhora i amb jornada completa, matí i tarda. No hi haurà marxa enrere. L’avançament de l’inici del curs escolar està sent assimilat amb normalitat per les famílies i l’alumnat, i fins i tot per bona part dels docents, o, si més no, aquesta és una de les anàlisis possibles de l’escàs seguiment de la vaga que havien convocat USTEC, la CGT i la Intersindical, descontents amb la nova consellera, Anna Simó, i el ritme de reversió de les retallades i d’aproximació a una despesa equivalent al 6% del PIB que està seguint. Es pot discutir si aquest ritme és l’adequat, però la realitat és que la dotació de recursos humans de les escoles està creixent en quantitat i també en qualitat –per la reducció dels interins– i ara s’ha d’esperar que vagi tenint efecte en l’avaluació de les competències bàsiques, amb la comprensió lectora i les matemàtiques al capdavant. No serà a curt termini, però ara no es pot fallar, i el reforç i consolidació de les plantilles i les modificacions en els continguts lectius han de traduir-se en una millora de la qualitat de l’ensenyament i del nivell acadèmic dels estudiants. L’enquistament del conflicte entre sindicats i departament no ajuda en res i obliga les dues parts a reflexionar. La conselleria, perquè si l’educació escala posicions en la llista de prioritats del govern s’escurçaran terminis per refer un pilar fonamental del país. Els sindicats, perquè si el conflicte s’enquista amb independència de qui és el conseller, cal revisar plantejaments.
El català i el seu ús a l’escola genera preocupació en el curs que comença. Està amenaçat no només per les dificultats que sigui la llengua de relació en l’entorn escolar. També pel TSJC, que, davant el retard del Tribunal Constitucional a resoldre els contenciosos que li han arribat i la incertesa sobre el sentit de la seva resolució–el govern ja se n’està, d’assegurar que el blindatge de l’ensenyament en català està garantit– pren iniciatives contra la legislació actual, decreta percentatges de castellà i, en definitiva, intenta marcar la línia.