Mobilitzar la consciència
Hi ha escoles i instituts que per fer front a l’addicció al mòbil han decidit prohibir els telèfons durant l’horari lectiu. En els darrers anys s’ha constatat que en la població infantil i juvenil han augmentat les conseqüències negatives associades a l’ús excessiu d’aquests dispositius, com són el malestar emocional i l’aïllament, que van a l’alça. Aquest estiu en una piscina observava com dues nenes que tenien uns 5 o 6 anys passaven l’hora amb un mòbil a la mà mentre els pares al costat també es distreien amb un altre mòbil, en lloc de fruir de l’entorn. En un restaurant una parella ja de la tercera edat també centraven la vista cadascú en el seu aparell absents al context i sense mantenir la mínima conversa. Cap edat se n’escapa. Que els continguts que ofereix la tecnologia enganxen ja és un fet. A molts ens ha passat que el fet d’oblidar-nos el mòbil a casa o de pensar que l’hem perdut ens ha causat una angoixa de magnitud extrema. Per això penso que, en lloc de deixar estendre i després prohibir, potser caldria més educació i consciència en aquest tema. S’ha comprovat que hi ha casos en què l’addicció als telèfons mòbils pot arribar a comportar un trastorn mental, anul·lant la persona i impedint que es concentri i controli la seva vida.
Els infants i joves han nascut com a éssers digitals i les noves tecnologies han arribat per quedar-se i ampliar-se. La conscienciació i el seu bon ús són bàsics per no incrementar el nombre de persones addictes i incomunicades, en un món que es proclama més comunicat que mai. Les prohibicions cada dia més freqüents causen en molts casos malestar i ganes de saltar-se les normes si no es veuen ben justificades. L’educació, en canvi, en aquest i molts altres temes, pot acabar arrelant i disminuint segons quina conducta. Només fa quatre anys es defensava que prohibir l’ús del mòbil a l’aula podia ser una restricció del dret dels alumnes i actualment ja es detecta aquest ús com un problema que pot ser de gravetat en segons quin cas. “No hi ha barrera ni tancament que es pugui imposar a la llibertat de la ment”, deia l’escriptora britànica Virginia Woolf. Qualsevol límit a la llibertat pot crear rebuig, però una educació sobre els bons i els mals usos de les noves tecnologies pot ajudar a mobilitzar consciències i a fer un món una mica menys problemàtic.