De reüll
Pagar el deute
Avaries i obres a la xarxa de Renfe és la nova combinació que origina els escenari caòtics, si bé quotidians, que pateixen ara els usuaris del servei de Rodalies. La manca d’inversions dels darrers deu anys, constatada pels responsables del servei de la Generalitat i del Ministeri –recordem que el català Pere Macias n’és ara un dels principals responsables per part de l’Estat– ha provocat un seguit d’obres que, paradoxalment, estressen encara més la deficient xarxa ferroviària. Paral·lelament, la consellera Capella reitera, dia sí i dia també, la necessitat d’un traspàs de Rodalies i critica que l’execució pressupostària en infraestructures és només del 19%. La ministra del ram, també catalana, confirma que fa una dècada que no s’ha invertit a Catalunya, i que ara, diu, estan executant un volum d’obres que mai abans s’havia vist. Però malgrat tantes evidències del menyspreu amb què s’ha tractat aquesta infraestructura, la darrera actuació de Renfe posa llum al final del túnel; han portat la Generalitat als tribunals per un deute de 80,9 milions relacionat, no s’ho creuran, amb el servei ferroviari. El TSJC els ha acabat donant la raó i la Generalitat haurà de pagar. Arribats a aquest punt, convindria que la Generalitat traslladés la seva factura al TSJC i no només al PSOE per investir Sánchez.