Treballs de recerca al batxillerat?
Quan fa més de trenta anys que imparteixes ciències a l’aula, fa molt mal adonar-se que l’educació catalana no valora prou ni la ciència ni el mètode científic. El suposat treball de recerca (TdR) atorga el 10% de la nota del batxillerat als seus alumnes, un treball que no es demana a la resta d’autonomies. A més, la llei d’educació catalana no obliga a fer recerques reals, ni tan sols a aplicar el mètode científic en el TdR. Al final la majoria dels treballs de recerca acaben sent un refregit de bibliografies on el “retalla i enganxa”, més les actuals intel·ligències artificials, creen els continguts de la suposada recerca. I cal afegir les queixes de pares, alumnes i algunes plataformes que denuncien l’estrès real patit pels alumnes durant l’esmentat i dubtós treball de recerca. Des de l’aula resulta obvi l’error que van cometre alguns teòrics de l’educació inventant-se aquesta falsa recerca. Potser fora millor que aquest 10% de la nota s’omplís amb classes de coneixements. Fa anys que molts docents exigeixen que els currículums siguin més elevats i que els accessos a la universitat siguin d’una excel·lència i equitat d’acord amb tot l’anterior. Resulta ja obvi que el Departament d’Educació ha fet cas omís de tot el que fa dècades que se’ls ha recomanat des de l’aula. Malauradament, el departament fa massa anys que creu en el fum d’ideologies i d’interessos d’alguns pedagogs.
Barcelona