Fires sobre rodes
Més de 190.000 persones han participat en les activitats organitzades per l’Ajuntament de Girona en el marc de les Fires de Sant Narcís. Costa visualitzar aquest volum movent-se per la ciutat sense ocasionar grans embussos, i és que és en moments de màxima afluència quan es fan més palpables les limitacions, sobretot en el transport. Una de les nits de Fires vaig agafar de casualitat un L3 que poques teníem clar on ens portaria, però semblava que és l’únic bus en moviment per la zona. “Dia fort de Fires i només funciona una línia, això no pot ser!”, cridava un senyor mentre s’anava diluint la cridòria entre la riuada de persones que pujaven sense aturador al bus. “I ja veuràs, ja veuràs, que no sé on els posaran els de la propera parada!”, recriminava entre les que anàvem configurant el tetris, mentre noves passatgeres s’enfortegaven com podien dins l’autobús. Fos o no l’única línia operativa aquell dia, la satisfacció de veure que hi havia un servei de bus nocturn no va complir del tot les meves expectatives. Una situació similar vaig viure altres dies; un, l’estació de Girocleta havia exhaurit els vehicles. Un altre, en què vaig optar per agafar la meva pròpia bici, vaig tenir feina per poder-la lligar en els pocs aparcabicicletes on ja n’hi havia unes quantes fent equilibris. Vist l’èxit, una de les meves darreres incursions a Fires va ser a peu, i mentre arribava al centre reflexionava com de complicat és fer passos cap a una mobilitat més sostenible sense deixar ningú enrere. N’hem parlat sovint a casa quan veiem l’AFA implicada a pacificar l’entorn escolar i, malgrat ser conscients de la importància de seguir remant en aquesta direcció, sabem de primera mà que no sempre resulta fàcil poder prescindir del cotxe. Sobretot quan no hi ha una alternativa amb sentit pel que fa a freqüències i horaris de les línies de bus. La Girocleta creix i és un model de referència per a altres ciutats, i ja té més de 4.000 usuàries. Esdevé motiu de celebració també la notícia d’aquesta setmana sobre tres noves estacions amb la incorporació de 40 bicicletes noves, o la millora de la connexió en autobús entre Girona i altres poblacions. Esperem que aquest sigui l’inici de la nova mobilitat sostenible a Girona, capaç de dotar dels recursos necessaris i de fer-los accessibles –també informativament parlant– a tothom.