Bassat: lliçó magistral
És una sort poder treballar en una feina que t’ofereix oportunitats com poder conèixer en persona un dels mites de la publicitat: Lluís Bassat. Aquest mestre de publicitaris, autor de campanyes tan entranyables com No l’abandonis, ell mai no ho faria i d’altres igualment memorables com la del Som 6 milions va realitzar ahir una xerrada als estudiants (i a molts professors i professores) del grau de publicitat i relacions públiques de la Facultat de Turisme i Comunicació de la Universitat de Girona.
Va ser una lliçó magistral que va començar quan el ponent va llançar l’americana al públic per exemplificar la importància de cridar l’atenció per ser memorable. Parlant sobre creativitat, que ”és fer quelcom diferent i millor que el mateix que s’havia fet abans, però que, a més a més, la teva nova forma s’ha de convertir en norma”, va reivindicar les idees creatives i va voler destacar la responsabilitat que té la publicitat en la societat. Per Bassat, la publicitat ha de treballar per a la veritat, i va explicar-nos que la publicitat que veu actualment és molt grisa, ja que la creativitat queda massa sovint relegada als resultats dels estudis de mercat i “la bona creativitat no es testa”.
El mestre va donar tres consells als futurs publicitaris. Va recomanar als alumnes que aprenguessin i llegissin sobre psicologia per entendre profundament el consumidor, que estudiessin tot el que els calgués sobre intel·ligència artificial i que parlessin bé l’anglès. I fent un xup-xup de reflexions i anècdotes sobre algunes de les seves campanyes més emblemàtiques, destacant les cerimònies del Jocs Olímpics de Barcelona de 1992, aquest sènior en plena forma va parlar durant 70 minuts i el temps es va aturar.
Després de respondre a totes les preguntes de l’estudiantat i de fer-se totes les fotos que li van demanar, Bassat va regalar als assistents un exemplar d’El libro rojo de la Publicidad (una magnífica edició ja exhaurida) que va signar, amb tota la paciència del món, a tothom que li ho va demanar.