Problemes actuals
Hi ha dues problemàtiques que em preocupen, l’una és el poc rendiment de la mainada en els coneixements educatius. Observant la mainada d’avui dia, veig que té molts inputs de la societat en general, no només de l’escola i la família, sinó de tot el que té al voltant. Els youtubers, les màquines, mòbils i videojocs que fan servir, les converses que tenen amb els seus iguals. Jo recordo que, quan va sortir la tele, tothom es posava les mans al cap per la quantitat d’informació que aportava aquell aparell. Ara resulta que els infants no tenen competències en comprensió lectora ni en expressió escrita, en canvi són molt intel·ligents. Deu ser que no sabem examinar les competències bàsiques que es necessiten per fer anar tots els coneixements que aquesta mainada té i que ha desenvolupat? L’altre problema és la immersió lingüística, programa d’èxit del Departament d’Ensenyament, que s’ha portat amb molta cura des del començament. Als infants de famílies nouvingudes, els veig jugant al mig del carrer del barri de la Roqueta de Torroella de Montgrí, que majoritàriament és un barri on s’acull la immigració. Doncs la mainada juga en català. Els nens i les nenes quan són petits són com esponges, assimilen totes les llengües que tenen al seu entorn. Potser estem utilitzant eines avaluatives que no responen als processos que fa la mainada d’avui dia. Hi ha un decalatge entre les proves i la mainada?
Torroella de Montgrí i l’Estartit
(Baix Empordà)