L’alta sinistralitat de les motos
El 2023 s’encamina cap a una reducció significativa del nombre de víctimes mortals i ferits greus en accidents de trànsit a la xarxa viària catalana respecte als dos últims anys amb la mobilitat normalitzada, el 2022 i el 2019. La quantitat de vides perdudes sobre l’asfalt probablement quedarà per sota de 200, xifra afortunadament molt allunyada dels 891 morts del primer any del segle, però la dada encara és socialment inacceptable. Un dels col·lectius sobre els quals cal treballar més és el motociclista. El seu pes en la mobilitat –un 2,3%– contrasta amb la seva sinistralitat, ja que és present en el 44% dels accidents amb morts o ferits greus. A banda de les circumstàncies pròpies de la conducció, aquesta descompensació s’accentua per la clara davallada del nombre de víctimes que es desplacen en altres tipus de vehicles. La millora de la xarxa viària, la renovació del parc automobilístic i la incorporació de sistemes de seguretat i ajudes que situen els vehicles en els primers nivells de conducció autònoma han tingut més impacte en el vehicle de quatre rodes que en el de dues. D’altra banda, si bé el conductor de moto també es beneficia de la tecnologia aplicada a les vies, als vehicles i a la vestimenta, aquestes últimes no són d’ús obligatori i la seva implantació no incideix tant en la vulnerabilitat dels usuaris de motos com en la dels dels vehicles de quatre rodes o més. El prototip de via d’alt risc per a les motocicletes és una carretera amb alta densitat de trànsit, amb un sol carril per sentit i sense separació física dels dos sentits de marxa. I n’hi ha moltes.
Més que de restriccions i sancions, la millora de les dades ha de venir de la formació. La detecció i valoració de les situacions de risc, la correcció de conductes errònies i la millora de la tècnica de conducció són camps en què s’ha de continuar treballant, en la línia del programa Formació 3.0 del Servei Català de Trànsit i Anesdor –la patronal del sector de les dues rodes–, que convindria difondre a gran escala. Tenint present que el risc zero no existeix, si algun grup de conductors ha de gaudir de la formació més completa i actualitzada, aquest grup és precisament el dels més vulnerables, el de les motocicletes.