Editorial

Descolonitzant els museus

La determinació del ministre de Cultura espanyol, Ernest Urtasun, de descolonitzar els museus espanyols ha vingut acompanyada de l’habitual combinació de demagògia i desinformació pròpia dels sectors immobilistes que enyoren el passat imperialista i menyspreen el dany i l’espoli ocasionats a les diferents comunitats indígenes al llarg de la història. Els ha faltat temps per criticar la idea amb el fals argument que els museus es buidaran dels seus preuats tresors. Per això el primer que cal és definir amb claredat i sense ganes d’enredar què vol dir la descolonització dels museus, un terme aplicat per diferents governs europeus que de mica en mica es va estenent de forma tan lògica com imparable. Per exemple, el Museu Thyssen ha sortit al pas de la polèmica i ha anunciat que ja treballa en aquesta direcció amb una perspectiva de revisió dels catàlegs de les seves col·leccions i programant exposicions amb un caràcter descolonitzador.

En aquesta mateixa línia va el ministre Urtasun quan proposa reconèixer i visibilitzar la realitat i la memòria dels pobles d’on procedeix el material exposat, especialment pensant en Llatinoamèrica. Perquè, encara que la nova orientació ja estigui en marxa en determinats museus, a la pràctica falta molt de camí per recórrer en aquesta direcció. El retorn als familiars d’origen jueu d’obres espoliades durant el nazisme, per exemple, és una pràctica normalitzada als Estats Units i en altres països europeus. En aquest cas no es tractaria tant de repatriar obres sinó de contextualitzar-les de forma adequada per fer justícia al seu origen i al procés pel qual van ser traslladades a l’Estat espanyol per a la seva posterior exhibició. Un cop més Catalunya va al davant perquè l’any passat ja es va impulsar des de l’Agència Catalana de Cooperació un programa que engloba tres anys i busca aclarir l’origen de les peces de molts museus públics. També s’estimula el debat sobre l’herència del colonialisme i sobre la legitimitat de posseir certes peces. Les pressions per retirar en el seu moment el negre dissecat al Museu Darder de Banyoles van ser tot un precedent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia