El ‘bullying’, un problema d’ara i d’abans
L’escola és un bon aparador del ‘bullying’, un problema que també s’estén a d’altres àmbits i ha de ser combatut amb la implicació imprescindible de les famílies. No és un fenomen nou, de nens que n’assetgen d’altres n’hi ha hagut sempre, però amb el temps el tema s’ha anat sofisticant i les xarxes socials l’han amplificat. Abans i ara, però, s’ha de considerar una forma cruel de maltractament infantil perquè el produeixen els mateixos companys. Al cap d’un any del dramàtic suïcidi de Sallent, el tema ha deixat de ser màxima actualitat per als mitjans de comunicació i el compromís públic de les institucions no ha donat els fruits necessaris. Una vegada més, la conscienciació social va al davant de la resposta dels poders públics. No és que no s’hagin fet passos, és que els resultats no es palpen. Els centres ja disposen de protocols d’actuació que els serveixin de guia quan es detecten casos i s’ha dissenyat la figura del docent designat des de l’equip directiu com a figura referent en la prevenció. Millores evidents.
Però un dels obstacles principals continua essent la manca de col·laboració de les famílies dels assetjadors, que sovint neguen la realitat. Perquè segons els experts és imprescindible saber què ha fallat en cada situació per poder corregir els errors i evitar nous casos. Les dades són per posar-se les mans al cap, dos de cada deu alumnes de primària de l’Estat afirmen haver patit assetjament. Alhora, un 4,6% de l’alumnat admet obertament haver participat en algun acte d’aquesta mena. A més, tot el que té a veure amb patiment que pugui generar dolor pot estar relacionat després amb conductes suïcides, un altre gran tabú dels infants. Tal com recomanen les autoritats educatives, és essencial actuar amb determinació i celeritat davant qualsevol indici, tant a l’hora de denunciar-ho per part dels qui ho pateixen com a l’hora d’afrontar-ho per part dels docents. I per part de tots els adults en general. Paral·lelament cal tenir present que el ‘bullying’ s’ha de combatre també des de l’educació, aconseguir neutralitzar-lo perquè els agressors s’adonin que no és per estar-ne orgullós sinó tot el contrari.