Editorial

Geopolítica i impacte local

L’empresa igualadina TEM, que distribueix des de 1998 uns petits sistemes electromecànics que els fabricants de maquinària instal·len als seus productes, acaba de llançar una marca pròpia al mercat (vegeu pàgina 29). Ho fa perquè el 2021 va viure de primera mà la desesperació del sector de béns d’equipament català, quan aquestes peces que necessitava no arribaven perquè, en un context de falta d’estoc, els seus proveïdors, tots ells estrangers, prioritzaven els clients més pròxims. La “crisi de components”, com es va anomenar, va servir perquè moltes empreses s’adonessin de les fragilitats de la seva cadena de subministrament. En aquest sentit, la iniciativa de TEM és fonamental per enfortir un sector clau per a la nostra economia; a més de tenir un impacte local, perquè crea feina per a joves que s’estan formant en enginyeria a la comarca. És un bon exemple de com allò que està passant al món ens afecta i genera amenaces, però també oportunitats. En altres paraules: la geopolítica ha entrat en el consell d’administració de les empreses o en el despatx de direcció, i si no ho ha fet cal que ho faci. La gran empresa internacionalitzada ja s’està preparant, identificant fonts d’informació de qualitat, incorporant perfils adequats, establint els seus mapes de riscos i definint què fer en cas que l’amenaça, per poc probable que sigui, es faci realitat. La qüestió és què fa la petita i mitjana empresa catalana. La història de TEM i del sector de béns d’equipament és molt il·lustrativa del fet que hi ha àmbits d’activitat molt enfocats al món i que reacciona quan l’escenari canvia. En aquests moments, les organitzacions ja no cerquen l’eficiència a tota costa, en un context de daltabaixos constants, la prioritat és la robustesa; del ‘just-in-time’ (just a temps), que ha marcat les darreres dècades, hem passat al ‘just-in-case’ (per si de cas), que és el signe dels nous temps. I és ara quan les aliances empresarials o les vinculacions de tot tipus (patronals, associacions sectorials, clústers, etc.) tenen tot el sentit. Les pimes, en major o menor grau, tindran la necessitat creixent d’interpretar el món i saber com funciona la seva cadena de valor per establir tallafocs, només des de la unió ho podran fer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia