Patinets i circulació
Supòsit 1: vaig amb cotxe i en un semàfor verd travessa un patinet i xoquem. Supòsit 2: vaig a peu per una zona on no haurien de passar els patinets i quan vull girar un patinador xoca amb mi i em tira per terra. Són dues hipòtesis que no m’han arribat a passar, però hi he estat molt a prop. En poc temps els conductors dels patinets i dels vehicles de mobilitat personal (VMP) han irromput d’una manera excessiva en els carrers de les ciutats i en el cas de Girona han esdevingut un bon maldecap per als vianants i també per als conductors. Entenc que són uns mitjans de transport molt útils i no podem generalitzar, ja que una majoria que circula amb bici o en patinet compleix les normes i no genera els conflictes que massa sovint es produeixen en la via pública. Fa un grapat d’anys, quan en el meu poble es va començar a parlar de direccions prohibides, un alcalde va venir a dir que la millor direcció prohibida és la que no existeix. I jo hi estava molt d’acord, però aleshores el trànsit no tenia res a veure amb l’actual i molts carrers que avui són d’una sola direcció i on es pot aparcar, en aquells temps eren de dues direccions i s’hi aparcava. Tornant als patinets, prenc de referència un treball del RACC sobre mobilitat neta, on s’expliquen les normes bàsiques de la circulació d’aquests vehicles. L’edat mínima sol ésser a partir dels 16 anys (depèn dels ajuntaments). La velocitat màxima permesa és de 25 km/h tant en vies urbanes com interurbanes. Els usuaris han de portar casc homologat per protegir-se de les lesions, sempre que ho prevegi l’ordenança municipal. De nit o amb poca visibilitat cal portar els llums encesos i elements reflectors. Està prohibit que vagin per les voreres, zones de vianants, passos de vianants, autovies, zones interurbanes o túnels urbans. La taxa màxima d’alcohol és la mateixa que per als conductors de vehicles. Només hi pot anar un únic conductor. No s’hi poden fer servir mòbils ni auriculars. Aquestes normes van acompanyades de les corresponents sancions de 100 a 1.000 euros. Quantes n’hem vist transgredir, d’aquestes recomanacions? L’administració ha d’unificar criteris i ser escrupolosa a fer complir les normes com ho és controlant altres aspectes de la circulació.