De set en set
La promoció de la lectura
Dia de ressaca de Sant Jordi, d’una nova edició de la que probablement és la festa més meravellosa de l’any. De la barreja de dues coses precioses com són els llibres i les roses sorgeix una celebració en la qual es bolca tota la població, des dels estudiants que canvien per un dia la rutina a les aules fins als polítics que mig abandonen –o reciclen– la campanya electoral amb una rosa a la mà. Em trobo amb amics que ronden per les parades amb un llibre sota el braç, que lamenten el poc temps que tenen per llegir però que no renuncien a l’hàbit ni a transmetre’l als fills. El dia de ressaca es torna a la realitat: la Generalitat presenta un pla de foment de la lectura per millorar la competència lectora de l’alumnat, després del toc d’alerta que han suposat els últims informes PISA i Pirls. Em sobta que aquest pla es plantegi per a 250 centres que hi vulguin participar de forma voluntària, i no pas per a tot el sistema. Qüestions pressupostàries, al·lega Educació, tot referint-se als assessors que treballaran en el pla. I em sobta perquè tant les escoles com les famílies haurien de tenir assumida la lectura com un pilar en l’educació. Una tasca que no és fàcil, que s’ha de promoure des de casa des que els nens són petits, però no totes les famílies ho tenen tan interioritzat. Falta de temps, o d’interès, o de capacitat o possibilitat per afrontar aquesta cursa de fons que és crear amor per la lectura. Ens hauríem de plantejar què ens passa per llançar-nos al carrer en massa el dia de Sant Jordi i alhora aparcar en el dia a dia la lectura de llibres perquè sempre hi ha una urgència major.