El concurs milionari de les ambulàncies
El Servei del Transport Sanitari és una de les tres potes sobre les quals se sostenen les emergències a Catalunya, juntament amb els bombers i l’assistència sanitària. No hi ha cap dubte que es tracta d’un servei vital: la mobilitat de molts tipus de malalts depèn de la seva qualitat, però en casos extrems es tracta de salvar vides. Al darrere d’aquest transport hi ha empreses privades, que han passat un dels concursos de licitació més exigents però també més ben dotats de tota la Generalitat. A punt d’expirar la vigència del concurs anterior, el Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) està enmig d’una nova convocatòria de licitació pública amb una nova definició del model en què, assegura, prioritza la qualitat del servei sobre les propostes econòmiques. Per a les empreses del sector de les ambulàncies aquesta cita amb l’administració és una prova de foc que, a qui no la supera, li pot acabar suposant un estat empresarial molt crític. Sense el servei públic, la supervivència es fa molt dura. Així s’ha vist els últims anys; un seguit de firmes catalanes han anat morint o han anat sent absorbides per altres de nouvingudes amb una dimensió de multinacional. Un concurs d’aquestes característiques i dotació és, doncs, clau per permetre que el teixit empresarial d’ambulàncies català pugui continuar en peu. En la convocatòria anterior, ara fa gairebé una dècada, el sector va quedar repartit entre menys empreses que el que ho havia estat en el concurs precedent: si el 2006 s’havien repartit 30 lots entre 15 empreses, el 2015 es van repartir 13 lots entre sis empreses i UTE. Des del SEM haurien de garantir que no hi hagi una concentració del mercat, pel bé de tothom, no només de les empreses del sector. No és l’única exigència que s’espera d’aquesta nova etapa del Transport Sanitari a Catalunya. Després de nombroses denúncies dels sindicats i usuaris sobre precarietat laboral i ineficiències del servei, l’administració hauria de fer una major monitorització de les empreses adjudicatàries un cop adjudicat el concurs. Convindria fiscalitzar més. De fet, entre el 2011 i el 2019 es van incoar 180 incompliments de contracte a les empreses de transport sanitari a Catalunya.