Mirades
L’educació mediàtica a l’escola
Vivim en l’era de la desinformació? Les falses informacions, allò que hem batejat com a fake news, són a l’ordre del dia i se’n parla més que mai perquè hi ha la consciència que és així, que en el món actual és molt complicat saber què és veritat o mentida o si una cosa és mig veritat o mig mentida, que alguns diuen que és la pitjor de les mentides. Però sempre ha estat així: les falses informacions, les mentides podrides són presents i s’han utilitzat des que el món és món. El que ha canviat és la velocitat de propagació a causa del món digital i especialment de les xarxes. Cada vegada és més complicat descobrir si una cosa que ens arriba o que llegim és veritat o no. Què s’havia fet tota la vida per tenir la certesa que una notícia o afirmació era certa? Doncs tenir la confiança en un mitjà de comunicació concret, o diversos, i la confiança en un periodista determinat, o diversos. Això continua essent així, però no per a les noves generacions. Cal, doncs, afegir una tercera pota: l’educació mediàtica. Per als nens i per als joves, però també per a les persones grans. I el gran debat de fons: cal una assignatura d’educació mediàtica a les escoles?
El tema és candent, però l’escola té altres problemes. Però s’hi intenta fer feina. I més en cal en una època en què les estadístiques diuen que a la Unió Europea els nens i joves de 9 a 16 anys estan connectats a internet entre dues i tres hores i mitja al dia i en què el 37% hi estan entre tres i cinc hores. Els mitjans convencionals no atrauen les noves generacions, que es refien més dels influencers o del que els arriba al mòbil.
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya n’està al cas i està preocupat per portar aquesta educació mediàtica a les escoles. Sap que els millors aliats per combatre la desinformació són els mestres i els professors. Una de les coses que fa el CAC, a més de controlar llicències, monitoritzar programacions i vigilar que es compleixin les normatives, és el programa eduCAC. Dimarts vinent, a les sis de la tarda, al Modern, presenta una sessió educativa adreçada a mestres i professors i també oberta al públic en general: Els reptes de l’educació mediàtica en el marc de la societat digital. S’hi exposaran casos pràctics i hi haurà també un debat entre Xevi Xirgo, el periodista president del CAC i exdirector d’aquest diari; Sara Malo, coordinadora dels estudis del grau de psicologia de la Universitat de Girona, que dedica la seva recerca a la qualitat de vida dels nens i nenes i als Drets de la Infància, i Jaume Funes, psicòleg, educador i periodista, que va ser director adjunt del Síndic de Greuges per a la Defensa dels Drets dels Infants. Una interessant sessió educativa, prèvia a l’entrega dels premis eduCAC que es farà dimecres, a les 11, al Teatre Municipal de Girona.
Cal educació mediàtica en temps en què nens i joves estan exposats a continguts que inciten a l’odi, al bulliyng, a continguts sexuals inadequats, porno, contactes amb adults camuflats com a joves, a contingut il·legal, o simplement a desinformació i manipulació ideològica. Les fake news ens han de preocupar, però no només això: hi ha molts perills en el món digital i cal proporcionar als més joves eines per detectar-los.