L’eduCAC, eina imprescindible
El CAC (Consell de l’Audiovisual de Catalunya) va organitzar fa pocs dies una sessió per presentar projectes i per fer un debat sobre com educar en l’era de la digitalització. S’hi va tractar de molts temes i les intervencions van servir per constatar la complexitat del fenomen de la comunicació i els problemes d’addiccions als dispositius, les notícies falses i el canvi en els llenguatges comunicatius entre els més joves i que ens afecten com a adults. Una vegada més el focus de la intervenció es va centrar en les escoles i en el sistema educatiu. I és lògic, perquè és la institució educativa la que vetlla per una educació més enllà dels continguts formals i per uns valors que comencen en la família. Els canvis en els mitjans de comunicació a partir de l’aparició d’internet, les plataformes digitals i els dispositius individuals cada cop més sofisticats, no fan res més que agreujar el problema. Les dades són esfereïdores i els efectes no es fan esperar. L’ús abusiu de les tecnologies està afectant les funcions cognitives bàsiques des de petits i això comporta una nova configuració de les estructures cerebrals que no es corresponen amb la manera com les persones aprenen i amb la manera com ho han de fer. Són canvis substancials que afecten no solament el què sinó també el com, el quan i sobretot amb qui i a qui comuniquem. Les dificultats s’incrementen amb l’aparició de la intel·ligència artificial. I amb tot això els docents se senten desemparats, sense recursos en un entorn educatiu molt complex i amb referents difusos sobre la persona que han d’educar. Aleshores ens cal redefinir urgentment el paper de l’escola, les seves funcions i el que han d’ensenyar en la línia dels suggeriments de l’informe PISA, acompanyats d’un nou marc curricular més simplificat i més interconnectat, on les tecnologies tinguin el seu espai des d’una corresponsabilitat amb les famílies. Les neurociències ja fa temps que ens avisen de l’impacte emocional addictiu que tenen els productes digitals en temps i en aplicacions utilitzades. En la lluita entre les emocions que aquestes tecnologies generen i la raó del seu ús raonable, els mecanismes subconscients de les emocions sempre tenen les de guanyar. El CAC n’està alerta i a través dels programes educatius que promou es converteix en una eina imprescindible.