De reüll
El transport que ve
El transport en avió té mala premsa ara mateix. S’associa a un nivell de contaminació massa elevat per defensar-lo com a sostenible davant del transport amb autobús o amb tren. Per això les nostres ciutats creixen en infraestructures dedicades al transport per ferrocarril, que ara és qui més capacitat té de creixement. Però en pocs anys el panorama pot canviar. Tot fa pensar que els avions dels propers anys volaran amb combustibles 100% renovables, amb una mínima petja de carboni. No és descartable, doncs, que hi hagi més facilitat de volar i de transportar mercaderies amb avió, i que fins i tot el servei d’aerotaxi, avui insostenible, es popularitzi gràcies a aeronaus molt més versàtils i barates. Potser és possible un futur diferent de com l’havíem imaginat ara i planificar les infraestructures d’acord amb aquestes perspectives. El debat sobre quin model d’aeroports volem, quin model de ciutats, és necessari. En aquest sentit, l’aposta dels governs espanyols de fer una estació d’alta velocitat a totes les capitals de província no sembla la més sostenible. En canvi, invertir en trens regionals i de proximitat té molt més futur que no pas les grans catedrals en què s’han convertit moltes estacions de l’AVE que, elles també, no hi ha manera que s’omplin de feligresos…