Som 10 milions
Andorra a la cruïlla turística
Tenint en compte que el turisme representa el 40% del PIB andorrà és lògic que s’hagi obert el debat sobre el seu futur
“Hem de reconèixer que sense turisme avui seríem un país endarrerit i pobre”, opina l’excap de govern andorrà Jaume Bartumeu. És cert que Andorra no hauria progressat tant sense l’arribada de turistes. Era un país pobre, sense infraestructures i sense mitjans naturals. Ara que s’ha consolidat el turisme l’objectiu és preparar-se per al futur, en què el canvi climàtic pot condicionar, per exemple, la temporada d’esquí, una activitat que atrau cada any molts visitants.
Queda palesa la necessitat de reinventar-se potser cap a un turisme de qualitat, cultural o sostenible, com va dir el ministre del ram, Jordi Torres, el passat mes d’abril a les Nacions Unides a Nova York just abans que es coneguessin les xifres del primer quadrimestre d’aquest any. S’ha arribat als 2,9 milions de visitants i, d’aquests, 1,53 van pernoctar com a mínim una nit. Les xifres són lleugerament superiors a les del 2023. En canvi, hi ha una estabilitat en el nombre de vehicles que van entrar al país, amb un lleuger descens, tot just del 0,2%.
Tot i aquestes xifres, Andorra Turisme –entitat que s’ocupa de la promoció turística– continua invertint molts diners en les campanyes publicitàries, amb quasi quatre milions d’euros, com ara el Shop in Andorra Festival, el Cirque du Soleil, l’Andorra Taste i el Classicand.
La forta inversió topa amb l’escull de l’accés només per carretera, un fet que frena la celebració de congressos i el turisme de negocis, com es va posar de manifest el mes de març durant el Global Mice Forum, que va aplegar un centenar de proveïdors i compradors.
Tenint en compte que el turisme representa el 40% del PIB andorrà és lògic que s’hagi obert el debat sobre el seu futur.
Pel cap de govern, Xavier Espot és clar que “el futur del país continua sent el turisme, però amb un model diferent”. El ministre Jordi Torres va més enllà i opina: “Hem de saber fer valer tots aquells atributs que ens diferencien d’altres indrets i ens fan ser una destinació única: els nostres orígens, la cultura la gastronomia i el paisatge.” Però amb això no n’hi ha prou i cal també apostar per la formació, perquè el personal és el contacte directe amb el client.
El turisme del futur ha d’afrontar el repte de trobar l’equilibri adequat entre la promoció de la desestacionalització i la diversificació i la necessitat de tenir en compte el benestar dels habitants del territori tot reduint les afectacions en el patrimoni natural i en els recursos naturals. Dels turistes que visiten Andorra, entre el 40% i el 60% ho fan interessats per la muntanya. D’aquí la importància d’una bona gestió.