‘Eufòria’, als instituts
Després d’una tercera temporada en què Eufòria ha aconseguit resistir en matèria d’audiència, penso que, de cara a la propera, els responsables de TV3 haurien de ser una mica agosarats. Podrien plantejar el concurs de manera radicalment nova i fer que els participants siguin alumnes d’instituts de secundària, amb la qual cosa es podria assolir un doble objectiu: incrementar l’audiència i, alhora, afavorir l’ús social del català entre aquesta franja de públic, que és on més s’està produint l’alarmant reculada tal com evidencien els recents resultats de les proves de competències bàsiques de quart d’ESO. És ben sabut que la immersió, encara que sigui aplicada correctament, no dona per a més, ja que el gran problema del català es troba fora de les aules, és a dir, al carrer, a les plataformes i a les xarxes. Crec, doncs, que cal aprofitar, a través d’Eufòria, l’encisador poder de la música com una eina que permeti fomentar lliurement l’ús del català entre els nostres joves, i convertir els instituts i els alumnes en els veritables protagonistes. Això no vol dir que totes les cançons que cantin els alumnes hagin de ser necessàriament en català. Han de ser, lògicament, també en castellà i en anglès, reservant, però, el català per a les finals. La qüestió és que el català, com a llengua vehicular del concurs, corri i se senti pels passadissos, les classes i els patis dels instituts, i que així els joves s’adonin que també serveix per disfrutar i passar-ho bé!
Olesa de Montserrat (Baix Llobregat)