Editorial

La quimera del cotxe elèctric

Amb la perspectiva que donen unes quantes dècades d’implementació de la mobilitat elèctrica, és ben clar que l’experiència del cotxe elèctric no ha complert les expectatives. Als esforços inversors de la indústria de l’automoció per electrificar el parc automobilístic, la demanda ha respost d’una manera massa tímida. Uns preus de sortida elevats, en un temps en què les economies familiars han hagut de remuntar crisis diverses, han esdevingut un primer factor dissuasiu. Però és que, a més a més, no s’ha arribat a bastir la imprescindible arquitectura que ha d’acompanyar el cotxe elèctric, la xarxa de punts de recàrrega, encara reduïda a la nostra geografia i amb evidents problemes de funcionament. En tot cas, és clar que l’aposta pel cotxe elèctric que ha realitzat l’automoció europea no ha estat guanyadora, tot situant-la en una situació de feblesa per als anys a venir. Fins al punt que el sector està demanant un replantejament integral de l’estratègia de descarbonització de la Unió Europea, que precisament dona un especial protagonisme al cotxe elèctric, en establir que els automòbils nous venuts a partir del 2035 siguin de zero emissions de carboni. En aquesta rectificació del full de ruta, hom demanaria estirar una mica més els terminis, per tal de no arribar a una situació de veritable col·lapse.

Un altre motiu de desfici per a l’automoció europea és la competència aferrissada que li presenta la indústria xinesa, que en el vehicle elèctric ha excel·lit en el grau tecnològic assolit, però a uns preus molt més atractius, els que permeten la singularitat d’una indústria subvencionada per l’Estat i amb costos fixos baixos. La UE, sense que s’hagi arribat a un consens unànime al seu si, ha posat forts aranzels a la importació, però ara veiem com les grans marques estan obrint plantes a Europa, cosa que els permetria escapolir-se en part d’aquestes penalitzacions.

El compromís de descarbonitzar, tanmateix, hi és, per la via de l’electrificació. Caldrà veure com, sense qüestionar aquest horitzó desitjable, no es posen pals a les rodes a un sector fonamental de la nostra economia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia