EDITORIAL
Sanció merescuda a les ‘low cost'
La sanció imposada per l'Agència Catalana de Consum a les aerolínies de baix cost per pràctiques abusives suposa un baló d'oxigen a la confiança dels consumidors en les institucions públiques que vetllen pels seus drets. Demostra que les queixes dels usuaris que se senten estafats i que tenen raó no van a parar a un sac foradat i avala la conveniència i utilitat del Codi de Consum, que va entrar en vigor aquest estiu, com a instrument de fiscalització i resposta als comportaments abusius.
La multa de la Generalitat a Ryanair, Vueling, Clickair, Easyjet i Transavia ha de ser igualment un avís per a navegants i podríem dir que estableix jurisprudència. Aquestes companyies hauran d'assumir una sanció de 149.700 euros per pràctiques abusives relatives al cobrament de recàrrecs per la facturació de maletes o pel fet d'abonar l'import del bitllet amb targeta de crèdit. Aquesta trampa ha servit a aquestes companyies per vendre vols a uns preus enganyosos, de manera que els usuaris a l'hora de la veritat acaben pagant un import força superior a l'anunciat. Les aerolínies i qualsevol empresa han de saber que aquestes actituds no són només recriminables sinó punibles amb sancions severes com les que amb diligència ha aplicat l'Agència Catalana de Consum.
El nou Codi de Consum ha permès per primer cop establir una compensació directa de les empreses sancionades als usuaris perjudicats, ja que les aerolínies hauran de tornar prop de cinc mil euros als afectats per aquests cobraments indeguts. Si el nou codi ha estat l'instrument que ha permès castigar aquests abusos, l'exigència dels usuaris ha estat clau per posar al descobert aquestes pràctiques lamentablement massa esteses i malauradament consentides per tothom. És bo i necessari que els usuaris coneguin els seus drets i els facin respectar, i més si l'Agència Catalana de Consum els proporciona instruments i suport.