Recuperar l'orgull de país exigeix
reformar l'administració pública
El canvi imprescindible
A les portes de les eleccions són molts els qui, des de diferents posicions ideològiques, coincideixen en el diagnòstic d'una situació econòmica molt complicada a la qual se suma un sentiment de desànim i desconfiança sobre les possibilitats reals de revertir la situació. Existeix també unanimitat a l'hora de fixar com a prioritat la recuperació de l'orgull del país perquè actuï com a motor del progrés econòmic i social en el marc d'una societat oberta i plural, amb un lideratge polític i estratègic que gestioni competentment els recursos públics.
Sabem què ens passa i intuïm la solució. Però quin és el camí per trobar-la? Ben segur que no n'hi ha prou amb la voluntat política. És necessari definir accions concretes i una d'aquestes accions ha de ser, per força, una reforma en profunditat de l'administració pública.
A Catalunya, de moment, no hem sabut construir un model d'administració pública diferent, coherent amb la idiosincràsia d'un país innovador, de progrés i arrelat a una societat civil compromesa. Tenim una administració pública polititzada i marcada per interessos partidistes que actua amb excés de paternalisme, intervencionisme i una obsessió reguladora que fixa la norma com un objectiu en si mateixa. Pel que fa a la direcció, està inflada de quadres intermedis i càrrecs de confiança dels partits. Sumem-hi les condicions laborals dels treballadors públics, que, ningú no pot negar-ho, han quedat ja desfasades, sovint no tenen justificació i, a més a més, suposen un fre a la competència, l'esforç i el mèrit.
Què és necessita per revertir aquesta situació i situar l'administració, primera empresa del país per nombre d'empleats, com a capdavantera en el procés de modernització i recuperació de Catalunya?
En primer lloc, necessitem una direcció pública que aporti visió estratègica de país i de polítiques sectorials, capacitat de lideratge d'equips de treball i capacitat de gestió. Això requereix processos de selecció no polititzats, i nivells i estructures retributives que permetin captar i comprometre en el desplegament de les polítiques públiques professionals amb aquestes capacitats. Darrere aquest tema hi ha molta demagògia sobre els sous dels directius públics, i en canvi no es té en compte el cost de tenir una estructura sobredimensionada de càrrecs que necessiten assessors interns i externs no estables que sovint responen a encàrrecs erràtics. Cal valorar la funció del directiu públic, professionalitzar-la i retribuir-la correctament. El nivell retributiu, la vulnerabilitat i el desprestigi actual dels directius públics, merescut o no, actua de fre al nou model d'administració pública que necessita el país.
Segon, es necessita una revisió de les condicions laborals i dels sistemes retributius dels professionals del sector públic per passar de la cultura dels drets adquirits a la de les oportunitats, de l'esforç, de la millora continuada, trobant l'equilibri entre exigència en els resultats i capacitat de compensar l'esforç i la competència professional.
Tercer, és imprescindible una revisió de les normes i els processos administratius, que, respectant la legalitat vigent, es basi en criteris d'eficiència, i orienti el control i l'avaluació de les polítiques públiques a resultats.
Ens cal una administració pública ètica, eficient, facilitadora, exigent en resultats, innovadora, àgil i propera, i dirigida pels millors si realment estem convençuts de la importància de la direcció i de la gestió dels recursos i dels serveis públics.
L'estat actual de fatiga institucional cansa tota la societat. Catalunya es mereix i necessita recuperar la seva pròpia idiosincràsia de país innovador i capdavanter, i per això cal un govern i una administració que hi creguin, que donin joc, que facilitin l'emprenedoria, que generin valor afegit i que impulsin polítiques de cohesió social sostenibles.
Hem de fer realitat l'afirmació que diu que l'administració pública no és propietat ni dels partits del govern, ni de l'estructura burocràtica interna, ni dels representants sindicals dels professionals que hi treballen. L'administració pública està al servei d'unes polítiques públiques que responen a un projecte de govern; que han de ser liderades pels polítics; dirigides estratègicament per una direcció pública professionalitzada, capacitada i competent; gestionades per uns servidors públics (terme anglosaxó per a funcionari), i avaluades amb un rendiment de comptes transparent basat en resultats.
El canvi, sigui quin sigui el govern que el dirigeixi, implica la valentia de fer front a l'statu quo que resulta còmode per a tots. Implica la seva capacitat de liderar la reforma de l'administració pública a partir d'un projecte estratègic de govern que respongui als valors d'estima, compromís, exigència i voluntat de construir i recuperar el reconeixement i la capacitat d'atracció social i econòmica de Catalunya com a país amb identitat pròpia.