L'important no és el llibre sinó les paraules
La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, diu que ha pres la decisió d'aturar el pla de digitalització de les aules –Educat 1x1– perquè considera necessari analitzar més a fons què representa centrar l'activitat docent en les noves tecnologies i, sobretot, sospesar molt bé els efectes positius i negatius que aquesta transformació pot aportar a mestres i alumnes. Rigau dóna aquests arguments per desmentir que la decisió sigui una conseqüència directa de les restriccions pressupostàries, però sembla prou clar que l'estalvi de més o menys 6 milions d'euros que es comptabilitzarà mitjançant aquesta retallada no s'haurà d'aplicar en una altra banda. En qualsevol cas, convé esperar que la reflexió que es vol fer aporti una mica de claror, de perspectiva i, sobretot, de sentit comú, que sembla que no són ben bé els ingredients amb què s'ha amanit el debat al voltant de si la digitalització escolar provocarà la desaparició dels llibres. Tot i la indubtable bondat del propòsit romàntic de conservar-los, convé no oblidar que l'evolució dels hàbits és tan ràpida com la de la tecnologia i que aquesta evolució no aniquila ni l'escriptura ni la lectura sinó que les potencia en altres suports i en altres mitjans si es canalitzen adequadament. No sembla convenient, per tant, esmerçar gaires esforços a una lluita numantina com aquesta sinó dedicar-los a desenvolupar altres reflexions més interessants com alguns dels interrogants oberts tant des de la mateixa conselleria com des de diferents col·lectius de docents. Per exemple, procurar millorar ostensiblement l'aprenentatge de la lectura i de l'oratòria –que no vol dir saber fer discursos sinó expressar-se amb claredat, correcció i precisió–, que són habilitats que cada nova generació que s'incorpora a la nostra societat té en menor quantitat i qualitat.
Té raó la consellera Rigau quan diu que adquirir aquestes habilitats ajuda a estructurar el pensament: la intel·ligència es basa en la utilització eficient del coneixement, l'aprehensió del coneixement no és possible sense el domini del concepte i de la paraula, i aquest domini és essencial per a una bona socialització de l'individu. No sé què esperem.
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 16-02-2011, Pàgina 15
- El Punt. Barcelona 16-02-2011, Pàgina 15
- El Punt. Camp de Tarragona 16-02-2011, Pàgina 15
- El Punt. Comarques Gironines 16-02-2011, Pàgina 15
- El Punt. Penedès 16-02-2011, Pàgina 15
- El Punt. Maresme 16-02-2011, Pàgina 15
- El Punt. Vallès Occidental 16-02-2011, Pàgina 15