Reciclar llibres
En algunes escoles encara s'estan posant en marxa campanyes de reciclatge de llibres de text, fins i tot hi ha escoles en què la campanya s'ha engegat aquest estiu per primera vegada (aprofitant el canvi de curs i l'obligació de tornar a comprar els llibres del nou curs). Una campanya de reciclatge de llibres de text segur que està feta amb la més bona (i sostenible) intenció i, en l'actual conjuntura econòmica, segur que està feta amb el propòsit que les famílies s'estalviïn diners. Però al meu entendre, aquestes campanyes de reciclatge de llibres de text se les podrien estalviar, perquè ja pertanyen al segle passat i els seus promotors podrien gastar les energies i el temps a fer campanyes per la supressió dels llibres de text i la implantació dels computadors personals a l'escola: cada nen un computador portàtil i cap llibre de text.
Un computador portàtil té un cost inferior al d'un lot de llibres per a tot un curs, amb el valor afegit que té una vida més llarga i pot servir per a tota la primària o, per exemple, amb dos computadors, un mateix alumne podria fer tot l'ensenyament obligatori. L'estalvi seria important i les possibilitats incalculables. Quant als llibres, em sembla obvi que continuen sent necessaris i que contenen uns valors que una màquina mai no podrà assolir, però no els llibres de text, sinó un munt d'altres llibres de referència que poden omplir a discreció les biblioteques familiars o les de les aules.
Un dels problemes que fan que els llibres de text segueixin barrant el pas als computadors personals a les aules del nostre país és que el cos docent ho té més fàcil per gestionar les classes reduint la classe a agafar un llibre per tal pàgina i assenyalar els exercicis de tal altra pàgina com a deures. Sigui l'assignatura que sigui sempre és el mateix: pàgina tal, exercici tal. En el cap dels mestres, la complexitat del computador encara no ha pres el lloc a la simplicitat del llibre de text. Per això, a més, els reciclen.
El segon problema és la confusió entre el computador personal, eina indispensable per evitar analfabets del segle XXI, i internet i les xarxes socials, porta de les noves formes de fracàs escolar.