LA GALERIA
Pedals electorals
La bicicleta no és un vehicle que es pugui banalitzar ni fer servir per jugar, cal agafar-nos-la seriosament
Amb les eleccions generals a la vista i ja en plena precampanya, ens arriben els primers missatges dels partits i candidats. La convocatòria d'eleccions obliga els partits a fer una anàlisi del moment en què es troba el país i a elaborar un programa de propostes i solucions, un exercici intel·lectual que és de les coses més positives que es produeixen en un procés electoral. Beneïda i mai prou valorada democràcia! En canvi hi ha també una llista de coses que personalment no entenc o valoro negativament i es repeteixen inevitablement a cada elecció, per exemple que les llistes siguin tancades i no puguem votar els candidats sinó els partits, o que es facin inauguracions precipitades de darrera hora, o el malbaratament escandalós de paper i plàstics de la propaganda electoral que inunda les bústies de correu, o tota la parafernàlia dels mítings on es reuneixen només els convençuts per escoltar els crits –per què es crida si la megafonia ja és bona?– dels candidats, o els numerets a què es veuen obligats aquests mateixos candidats per ser més propers i simpàtics, numerets entre els quals destacaria per ridícul, i disculpi el lector que m'esplaï amb aquesta mania personal, les passejades amb bicicleta prèvia convocatòria a la premsa. La bicicleta no és un vehicle que es pugui banalitzar ni fer servir per jugar. Sembla que alguns polítics, no pas tots, només inflen les rodes i li treuen la pols quan s'acosta una campanya. Potser per això després, des de les administracions públiques, no se n'afavoreix l'ús, tot i els innombrables beneficis que la bici comporta per a la salut, la mobilitat o la qualitat del medi ambient. A Girona, sense anar més lluny, disposem de la Girocleta però en canvi no hi ha una xarxa de carrils que permeti accedir al centre des dels barris o des de Salt, Pont Major, Sarrià o Vilablareix. Aquí i arreu falten molts carrils bicicleta per construir. La millor font d'energia és l'estalvi d'energia i també en aquest tema la bicicleta ajudaria, especialment ara que la crisi ens aboca a reduir tantes despeses com puguem. Cada pedalada és una gota menys de gasolina. Per tot plegat, sap greu la utilització oportunista d'aquest vehicle a les campanyes, en contrast amb la seva postergació un cop tancades les urnes. Un polític fa una funció molt rellevant i no hauria de fer comèdia i menys amb un tema tan important com és la mobilitat. Vénen eleccions. Agafem-nos seriosament la bicicleta.