Tu ets l'estrella. Parlem?
El canvi d'eslògan publicitari de La Caixa –ara, Caixa Bank– ha rebut alguna bona crítica, entre les quals la de Quim Monzó, a La Vanguardia . L'opinió i les argumentacions de Monzó, que a banda de treballador de la llengua és entès en publicitat per vocació des dels inicis de la seva trajectòria professional, són suficients, d'entrada, per estar a favor del nou lema Tu ets l'Estrella per sobre de l'antic Parlem?. M'apunto, doncs, al que ha deixat escrit a La Vanguardia (el 13 de setembre) Monzó.
Una altra cosa és que l'eslògan corporatiu Tu ets l'Estrella sigui nou per a Caixa Bank però no nou de trinca. Per exemple, Caixa Penedès –ara integrant del grup Banc Mare Nostrum– feia servir l'any 1996 l'eslògan publicitari A Caixa Penedès l'estrella ets tu. Tot i l'hipèrbaton que altera l'ordre del subjecte i l'atribut (‘Tu ets' per ‘ets tu'), l'ús de la majúscula (‘Estrella' per ‘estrella') i el canvi de nom de l'entitat (Caixa Bank per Caixa Penedès), hauríem de convenir que la creativitat i el resultat són els mateixos, quinze anys després.
Més antic encara és l'eslògan publicitari L'estrella eres tu, que feia servir l'any 1991 la Televisió Valenciana Canal 9. En aquest cas, hem de tenir en compte que la segona persona del singular del present d'indicatiu del verb ser presenta les formes ‘ets' i ‘eres', i si bé la forma ‘ets' té una important tradició literària, la forma ‘eres' és l'única forma viva en l'estàndard oral en tot l'àmbit valencià. Així, és lògic que Canal 9 donés preferència a la naturalitat expressiva de la forma ‘eres', d'altra banda reconeguda i admesa en els parlars valencians per l'Institut d'Estudis Catalans, i per altres autoritats lingüístiques i literàries. És a dir, a la valenciana manera, l'eslògan actual de Caixa Bank també el va usar Canal 9 fa exactament vint anys.
Un altre eslògan publicitari que aquests dies ha aparegut entre els centres d'interès informatiu és el que va començar a lluir dissabte passat al Camp Nou el primer equip de futbol del Sevilla Futbol Club: Orgullosos de Andalucía. Per als catalans, el lema dels andalusos tampoc no ens hauria de semblar nou de trinca, ja que des de final dels anys noranta la USAP (Union Sportive Arlequins Perpignanais) fa servir Fiers d'être catalans (orgullosos de ser catalans), un eslògan que el rugbi nord-català ha passejat per París i tot l'Estat francès (amb retransmissions televisives d'abast internacional).
Sobre si valencians i perpinyanesos estan inclosos en l'univers simbòlic dels catalans estrictes, tanmateix, si cal, parlem-ne.