La mala consciència
El Tribunal Permanent dels Pobles acusa l'FMI i el Banc Mundial de practicar polítiques homicides contra la humanitat
El creixent descrèdit del sistema financer i de l'economia monetària han provocat la promoció de la banca ètica entre els mitjans de comunicació. Destaca el cas de Triodos Ban, que, amb un discurs ple de bones intencions, ha guanyat clientela a l'Estat espanyol de manera exponencial. Aquesta entitat es presenta com el referent europeu en banca ètica i sostenible.
L'any 2009, Triodos va guanyar el premi al banc més sostenible del món. Perquè, segons afirmen al seu lloc web, “incorpora criteris de sostenibilitat, impacte social i mediambiental positiu en tota la seva activitat financera”. Aquest guardó li va concedir el diari econòmic Financial Times –reconegut portaveu de l'oligarquia financera– i la Corporació Financera Internacional (CFI) –organisme que forma part del Grup del Banc Mundial (BM)–. L'apropiació del terme “sostenibilitat” crea situacions enganyoses. Per al lector que no estigui avisat, recordem que el Tribunal Permanent dels Pobles acusa reiteradament el Fons Monetari Internacional i el Banc Mundial de practicar polítiques homicides contra la humanitat.Triodos Bank España inverteix especialment en les energies renovables. Aquestes energies tenen en potència la capacitat de socialitzar l'accés a l'energia. Però els interessos dels grups de pressió de l'electricitat anul·len aquesta potencialitat descentralitzadora i democratitzadora. Així es perpetuen les infraestructures basades en la generació a gran escala i en la necessitat de grans línies de transport, línies MAT, estacions transformadores, etc. Triodos no discrimina entre el suport a les petites i mitjanes empreses que promouen la microgeneració deslocalitzada i les empreses com ara Gamesa, paradigma del foment dels grans parcs eòlics. Pel que fa a les inversions en instal·lacions solars fotovoltaiques, Triodos finança un parc solar de 4,3 MW a Granada. La propietat és d'AES Corporation i Riverstone Holdings, totes dues originàries dels Estats Units i amb interessos a tot el món en la generació i distribució d'energia. Triodos, doncs, participa del negoci verd que signifiquen els grans fluxos de capital invertits en energies renovables, que integrades al model energètic centralitzat esdevenen un nou jaciment de profit privat.
Triodos informa que el 2010 va obtenir un 20% més de benefici net que en l'exercici anterior. Com aconsegueix tants de guanys? Recomanem que visiteu el web original de l'entitat www.triodos.com per trobar algunes respostes. A l'apartat “Institutional Investors” i, concretament, a la separata “Portfolio Triodos Sustainable Bond Fund” es detallen els grups d'inversió en què participa. Fins al febrer del 2011, Triodos ha invertit en empreses tan sostenibles com ara Abertis, promotora de la mobilitat responsable segons la seva publicitat, i en realitat símbol del creixement econòmic basat en les grans infraestructures; o les automobilístiques Volkswagen, BMW i Renault, perpetuadores del model de transport que se sustenta en el petroli. Tan responsables socialment com ara la rapaç Telefónica i Vodafone, negacionistes de qualsevol efecte dels camps electromagnètics sobre la salut. O Repsol YPF, que amb la seva gestió mediambiental positiva converteix l'Amazònia en una claveguera i cuida la qualitat de vida dels pobles indígenes. A l'apartat de comerç just cal assenyalar les inversions en la transnacional Carrefour, emblema del model comercial de gran superfície empès pel neoliberalisme; o bé Diageo, propietària de les marques Johnnie Walker, Gordon's i Smirnoff, que, com sabem tots, tenen un impacte molt positiu en el desenvolupament personal i l'harmonia social. Pel que fa a la construcció sostenible, s'ha de mencionar la subministradora Lafargue, la més gran productora mundial de ciment; juntament amb bancs especialitzats en hipoteques. També són encomiables les inversions a Tele5, projecte cultural de primera.
Totes les empreses escollides tenen fundacions o pràctiques que desenrotllen programes socials, culturals o iniciatives de caràcter “ecològic”. Així milloren la seva imatge i aconsegueixen exempcions i desgravacions fiscals. Per legitimar les seves inversions, Triodos al·lega que aquestes companyies promouen campanyes per prevenir la sida, per estalviar energia, per consumir tabac i alcohol de manera responsable, que donen suport a investigacions per minimitzar les emissions de CO2, posseeixen certificats de qualitat i respecte ambiental, etcètera. A Catalunya hi ha alguns exemples de pràctiques financeres ètiques, projectes sorgits del país mateix que no fan ostentació d'oficines de luxe situades en edificis emblemàtics.
Paraules com ara ètica, sostenibilitat, responsabilitat social, democràcia, solidaritat, etc., han estat buidades de
contingut. Així doncs, hem de distingir entre publicitat i realitat.