‘UOC & Plugged'
a què estem disposats a renunciar,
per a recuperar el més essencial
i valuós de l'estat del benestar i reconstruir-lo amb mentalitat oberta
Aquests dies la UOC, la universitat que dirigeixo, ha engegat la campanya UOC&Plugged per fer aflorar talent més enllà de la seva comunitat i transformar les millors idees en accions que ens ajudin no tan sols a sortir de la crisi sinó també a encetar un nou model de societat. La primera universitat virtual del món, connectada des del 1994, ara proposa que ens desconnectem, no pas de la xarxa, sinó de la societat que hem heretat i de les seves inèrcies de funcionament. Per què una universitat fa una acció d'aquest tipus? Perquè estem convençuts que cal que fem l'exercici de pensar a què estem disposats a renunciar, per a recuperar el més essencial i valuós de l'estat del benestar i reconstruir-lo amb mentalitat oberta.
Des que es va crear, l'any 1994, la UOC ha mantingut com a un dels objectius fundacionals esdevenir motor de la formació al llarg de la vida per a totes les persones que, per motius diversos, han optat per estudiar en una universitat no presencial. Els nostres més de 60.000 estudiants i més de 30.000 graduats i graduades són el testimoni més evident del nostre èxit, de l'èxit del nostre model.
La comunitat UOC viu confortablement en xarxa i a la xarxa i coneix bé els enormes avantatges de la interconnexió, la participació i la col·laboració com a adob de la creativitat. Per això, un dels principals objectius d'aquesta campanya, que ja ha recollit al voltant de 600 idees, és fer aflorar el talent i insistir en l'enorme força de la col·laboració, tenint present sempre allò que diu que nosaltres podem molt més que no pas jo. Es tracta de fer aflorar noves estratègies, idees i accions per a reconnectar-se amb necessitats socials de tota mena, i la universitat que sap atraure talent i crear complicitats, malgrat les dificultats, hauria de saber-se convertir en fòrum de debat obert que sap utilitzar el coneixement obert com a eina per a construir un món millor. Ara és el moment de demostrar-ho, perquè estem convençuts que no ens podem quedar passius com a simples espectadors confusos davant d'un món en vertiginosa transformació.
Estem convençuts que la creativitat, i no pas les retallades, és el millor antídot de la crisi, que cal racionalitzar i fer canvis estructurals profunds i que també cal incentivar l'economia productiva per a no morir ofegats. L'economia especulativa, la del món del totxo i les finances, ja sabem on ens porta, i l'economia distributiva, la de les quotes, ens aboca directament a la mediocritat.
Com diu el nostre manifest, “els nous temps requereixen noves mentalitats i noves actituds i nosaltres creiem que cal fomentar-les mitjançant la creació activa, col·laborativa i oberta a tots els actors de la societat del coneixement, on les xarxes són el principal escenari de debat i acció”.
És el moment de les ments obertes, les persones que se saben motivar i mobilitzar en temps difícils, que saben convertir les crisis en oportunitats i que saben compartir la creativitat; ments obertes i inquietes, consumidores i productores de coneixement, que fan de l'aprenentatge constant un estil de vida i de l'emprenedoria l'objectiu principal. Ens calen mentalitats crítiques que sàpiguen aprofitar les possibilitats de la xarxa per a construir un nou estat del benestar, sostenible, universal, just i equitatiu, mentalitats crítiques que ens ajudin a trobar noves maneres d'enfortir la societat civil, que avui –i això per a nosaltres és una excel·lent notícia– és qui té el protagonisme. Desconnectem-nos, doncs, per a tornar-nos a connectar amb més força, seguretat i imaginació! Ara és el moment! Perquè, com va dir Victor Hugo, hi ha una cosa més forta i poderosa que tots els exèrcits del món, i aquesta cosa és una idea duta a terme a temps.