de set en set
Els dos trens
No sé per què acceptem que es parli tant del possible xoc de trens, si totes les enquestes diuen que la majoria dels catalans volem circular per una altra via. Dos trens no xoquen si no es troben. I, com que sembla que, de moment, els propietaris de l'únic tren que hi ha no volen ni sentir a dir que els catalans baixarem del vagó on ens tenen, és matemàticament impossible que un sol tren xoqui contra ell mateix. Una altra cosa és que descarrili. Això ho veig força més senzill. Tan senzill que jo diria que ja ha passat. Però no sento a parlar de descarrilament a Sánchez-Camacho, a tanta gent del PP o a tots aquells catalans que estan segurs que a Madrid fan i faran tot el que podran per tal que continuem asseguts al vagó que han tingut el detall de traspassar-nos sense haver acabat mai de cedir-lo. En fi, que si tinguessin raó amb el seu possible xoc de trens, Espanya continuaria ocupant les portades de tots els diaris. Compto que no deu pas ser el que volen. A mi em sembla, però, que, posats a buscar una metàfora, aquells que aspirem a poder pujar en un tren propi hauríem de començar a fer servir la metàfora de l'adéu des d'una estació on hi ha dos entroncaments que s'allunyen. És força més positiva, força més enriquidora i, sobretot, força més democràtica. Perquè ja em diran com podríem arribar a triar mai res si només hi hagués un tren? És el que ens està passant. I el resultat? N'hi ha que volen dur-lo cap a l'interior, mentre que altres el volen portar cap al corredor mediterrani. Tothom sap que és molt més fàcil poder anar a dos llocs amb dos trens i no pas amb un. De fet, de tan senzill com és, al timoner que ens guiaria en el trajecte cap al corredor que volem no li demanaríem que fes res més que la feina que fa qualsevol guardaagulles. Ale hop! Canvi de via, nanos! Però, de moment, sembla que n'hi ha pocs que confiïn que el timoner s'hi animi perquè molt pocs pensen també que a Espanya les coses siguin així de senzilles. Deu ser que la seva història és complicada. Igual com el funcionament dels seus trens.