Opinió

Viure sense tu

Més que una marca

En aquests temps que la identitat es fragmenta, en què n'hi ha de dobles i de triples, veiem com les marques ocupen l'espai que abans tenien l'ètnia, la religió i fins i tot la nació. L'expectació que genera cada nou giny d'Apple per exemple n'és una bona mostra. Dormir al mig del passeig de Gràcia de Barcelona, esperant que obrin les portes de la botiga per comprar un Iphone 5, era una cerimònia abans reservada a les estrelles del rock. Però en aquesta era de globalització, les fronteres queden superades i allò que uneix les persones arreu del món, pot acabar sent l'adhesió a una marca comercial que acabi donant els signes d'identitat, i de ser al món, que no dóna un Estat tronat o maltractador.

Potser la rebuda al president Mas, tornant de la seva entrevista amb Rajoy, o la pacient espera per aclamar els diputats en acabar el debat del Parlament podria trobar paral·lelismes amb el neguit per les novetats tecnològiques, o comercials.

És clar que en aquest cas hi ha moltes més sensibilitats en joc que no pas en el d'una marca. Catalunya, nació sense estat, busca ser present al món amb signes de reconeixement propis. La identitat resistència, que diria el professor Manuel Castells, ja és una identitat projecte. La identitat de present ha servit per resistir els embats de l'hostil centralisme espanyol i la contrareforma constitucionalista. La de futur, el projecte, busca la inserció en un projecte supranacional, en una Europa que es mou en xarxa, que ha de derivar cap a un estat europeu democràtic i participatiu.

De fet a la vella Europa aquest joc d'identitats, de redibuixar fronteres, ha estat una constant. I és important no perdre la memòria. Aquests dies l'actor Artur Trias interpreta de manera brillant a la sala Beckett un dels personatges de Variacions sobre el model de Kraepelin. És un ciutadà que ha anat tenint passaports diferents sense canviar de ciutat. L'home amb demència senil (Kraepelin va ser company d'investigació d'Alzheimer) es regira pels racons del cervell saltant a batzegades pel seu passat.I això em feia pensar en com és important acompanyar els dies, no només els telèfons, de grans dosis d'intel·ligència. Sobretot si volem generar més adhesions que els d'una simple marca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.