Opinió

Salvació: Europa

De Rougemont tenia raó. Europa és la solució per ella mateixa assumint que en la seva diversitat hi ha la clau de la seva riquesa

Escric aquest article el 9 de maig, el dia d'Europa. Sempre he pensat que quan et dediquen un dia no és tant perquè et faci falta, que també, sinó perquè deixis d'empipar, i això no acabo de tenir clar que sigui bo. Ho dic per la part que em toca de 8 de març, dia de la dona treballadora. La veritat, des que se celebra no hem avançat gaire i el fet de tenir dia crec que no hi ha ajudat gens. De fet és el dia internacional de la dona treballadora i de la pau internacional, curiós maridatge i de difícil solució si no capgirem radicalment la nostra manera d'actuar.

El pensador suís Denis de Rougemont va escriure un llibre fa quasi quaranta anys anomenat Salvació: Europa. Escrivia que, entre 230 milions de soviètics i 200 milions de nord-americans, Europa se sent esclafada malgrat tenir quasi 500 milions d'habitants. Segons De Rougemont, Europa ignora la seva superioritat numèrica perquè està desunida. I així és, però cal tenir clar que els responsables d'aquesta desunió són els estats que no volen perdre ni un bri de sobirania, sense adonar-se que durant aquests darrers anys n'han perdut, i molta, sortosament. Quan fa uns anys es parlava de la Constitució Europea recordo algunes veus a França que deien que si ser més europeu significava ser menys francès, s'havia d'abandonar la idea d'Europa. De Rougemont diu el contrari, i jo hi estic totalment d'acord: “Si no existiu com a europeus, deixareu d'existir o no existireu gaire temps com a francesos, txecs o suïssos”, i jo hi afegiria “o catalans”. Però encara diu una altra cosa que ens hauria de fer reflexionar pel moment històric, complicat però apassionant, que estem vivint: “Deixareu d'existir per no haver reconegut que existir només depèn de vosaltres.” Si us plau, repetim-ho tantes vegades com calgui fins a convertir-ho en un mantra.

En Aquesta època de la meva vida que estic entre Barcelona i París, he tornat a recordar que sovint les coses només es veuen de lluny. Jo vaig descobrir Europa des dels Estats Units. Vista de lluny, Europa és evident; en canvi, vista de prop, es desdibuixa fins a convertir-se en un miratge construït de diferències que impedeix que ens adonem que justament aquestes diferències són el denominador comú de la nostra identitat. A París, d'altra banda, m'he adonat de fins a quin punt estava contaminada per una dinàmica tan centrifugadora com destructiva i de l'enorme sort que tenim els catalans de tenir esperança. De fet ja ho intuïa. En un article en aquest diari de fa pocs mesos deia que hauríem de deixar d'escoltar certs mitjans de comunicació i certs opinadors perquè ens desdibuixen la realitat.

En plena efervescència independentista nord-americana, l'escriptor d'origen normand emigrat a Nova York, J. Hector St. John de Crèvecœur va escriure les cèlebres Cartes d'un pagès americà, on es preguntava qui era l'americà, aquest nou home. Les seves reflexions van originar un debat que va ser molt útil per trobar un denominador comú per als habitants de la colònia, de múltiples orígens, cultures i tradicions. En canvi, l'europeu es referma com a europeu en la mesura que dubta que ho sigui.

Denis de Rougemont tenia raó. Europa és la solució. Solució per ella mateixa assumint que en la seva diversitat hi ha la clau de la seva riquesa i molt especialment la solució als seus pobles ofegats per uns estats que, si analitzem la història amb rigorositat, no trigarem gaire a descobrir que han estat l'origen de la seva desgràcia i de les seves pàgines més fosques. Ara que com a país estem a punt per a un nou començament, no oblidem que la nostra salvació és Europa, però no l'Europa dels Estats: l'Europa dels pobles lliures i lliurement interconnectats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.