Avançar el curs, amb seny i nomenaments
La decisió del govern d’avançar la data d’inici del curs educatiu 2022/2023 generarà l’avançament, també, de les vacances i la vida familiar i social de l’estiu que ve. Sembla assenyat afrontar abans la represa escolar, tant en la primària, el dia 5 de setembre, com en la secundària obligatòria i els batxillerats i cicles formatius, el dia 7. La reorganització del calendari facilitarà la conciliació familiar al setembre, s’acosta a les dates d’inici d’altres estats europeus i no implica pèrdua d’hores lectives ni de càrrega docent. De fet, un dels reptes del sistema educatiu de tot l’Estat en general és el millor aprofitament de les hores a classe, així com el també l’ús més efectiu de la tecnologia, força circumscrita ara al seguiment telemàtic de les classes en cas de confinament o malaltia. La calor sembla més una dificultat al juny que al setembre. Més dubtes planteja el fet que l’avançament en format d’horari intensiu, com la majoria del mes de juny, obligarà a replantejar l’inici de les extraescolars, uns dies abans, o fins a l’octubre.
El veritable repte de la decisió rau en la necessitat, ara ja imprescindible, de nomenar els equips docents amb prou temps perquè es preparin el curs amb les especificitats i d’acord amb el projecte educatiu de cada centre. El retard endèmic en el nomenament d’interins, i les reassignacions posteriors han retardat, tradicionalment, els inicis de curs. Agilitzar la composició dels claustres esdevindrà clau, ara que amb la sisena onada de la pandèmia s’ha comprovat que fer nomenaments cada dia no implica que els mestres ocupin les vacants l’endemà, perquè la comunicació s’allarga. Com també mirar d’aplicar el canvi amb l’acord dels docents i els treballadors del sector. L’avançament no hauria de generar una més gran càrrega organitzativa per a uns claustres que ja han hagut d’entomar la gestió de la pandèmia, sinó més aviat permetre’ls reordenar al llarg del curs la càrrega lectiva i millorar l’atenció pedagògica que la covid ha arraconat.