Editorial

Accidents: carreteres, vehicles i persones

La reducció del nombre de víctimes dels accidents de trànsit és un fet. En les dades d’accidentalitat hi incideixen sobretot tres elements, la via, el vehicle i la persona, que sovint intervenen de manera combinada. En la millora de les xifres de víctimes ha estat rellevant la millora de la xarxa viària i de la capacitat d’algunes vies. Ho demostra el fet que els índexs de sinistralitat hagin davallat de manera nítida en les carreteres d’alta capacitat i les que han incorporat barreres físiques per evitar els xocs frontals i les sortides de via. Les carreteres amb índexs més alts responen a un patró definit per un sol carril per sentit de circulació, l’alta densitat de trànsit, els revolts, l’estretor o la confluència d’entrades i sortides que posen en contacte vehicles a velocitats diferents. Necessiten actuacions urgents per evitar pèrdues de més vides i acostar-se a l’ideal de mortalitat zero que la UE es posa com a horitzó per al 2050. Tot i que els morts en via interurbana s’hagin reduït a un terç respecte a la xifra de fa 20 anys, els 150 del 2023 continuen sent socialment inacceptables i recorden que el risc de ser víctima d’un accident de trànsit és transversal i ningú, sigui conductor, passatger o vianant, se’n pot considerar al marge. Dels tres grans elements del trànsit, el que ha evolucionat més ha estat el vehicle i el seu nivell de seguretat, tant l’activa –millores en frens, suspensions, pneumàtics, assistents electrònics i qualsevol element que evita que es produeixi l’accident– com la passiva, integrada pels elements de protecció quan la topada ja s’ha produït. La fase següent serà la substitució de les ajudes a la conducció humana per un autèntic sistema de guiatge autònom que està tecnològicament prou desenvolupat perquè es vagi preparant la legislació i les inversions necessàries perquè els vehicles dialoguin amb les infraestructures viàries. Mentre la conducció autònoma no es generalitza, hi ha molt camp per treballar sobre el factor humà, el més concorrent en els accidents. A banda de reprimir les conductes negligents –drogues, alcohol, distracció per motius aliens a la conducció–, cal treballar a fons la percepció de riscos en el col·lectiu de conductors i vianants i fer-ho des de la primera etapa educativa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.