Els valors i la preparació dels nostres fills
La bona notícia és que la conselleria d’Educació s’ha compromès a analitzar amb celeritat les conclusions del grup d’experts creat per a la millora educativa; la notícia no tan bona és que els docents no hi veuen gaires novetats, en aquestes propostes. El grup va ser convocat arran dels preocupants resultats del darrer informe PISA, que assenyalava greus mancances en l’alumnat català sobretot pel que fa a la lectura i les matemàtiques. D’entrada, és veritat que la llista proposada pels experts aporta algunes problemàtiques de sobres detectades, com ara la necessitat d’incrementar el personal docent i reduir la burocràcia, rebaixar les ràtios per aula, apostar més per l’aprenentatge de la comprensió oral i les matemàtiques, augmentar les plantilles o revisar la formació de les noves fornades de docents. Però almenys aquesta és una primera reacció de la conselleria davant el senyal d’alarma contundent expressat per l’informe PISA.
El que serà veritablement determinant, és clar, serà com, quan i amb quins recursos es poden aplicar els correctius per revertir la situació. És veritat que no existeixen les receptes màgiques i que qualsevol pla de xoc basat en una diagnosi prou identificada només pot tenir resultats tangibles a llarg termini. Però si ens quedem una vegada més en una simple exposició de bones intencions, tot plegat no haurà servit de res. Per això cal que les conclusions dels experts vagin acompanyades del diàleg amb els docents, que tant el van trobar a faltar en etapes anteriors. Ja és bon senyal que la consellera Anna Simó demostri un tarannà negociador, també que els diferents implicats en la reformulació educativa s’obrin a estudiar la possibilitat de recuperar la sisena hora suprimida per les retallades econòmiques o avançar l’inici de curs. La resolució de les mancances en l’ensenyament és sempre un propòsit de tots els governs, independent del seu color polític, però al final, ho remarquen els mateixos docents, tot passa per complir la llei i destinar el 6% del PIB a l’educació, si és veritat que consideren una prioritat els valors i la preparació dels nostres fills.