Una mostra més dels greus problemes de l'educació
Una quarta part dels alumnes de sisè de primària del nostre país no tenen el nivell elemental de català, castellà i matemàtiques, segons es desprèn dels resultats del primer examen de competències bàsiques a què el Departament d'Educació els ha sotmès per primera vegada. No és el primer cop que una prova d'aquestes característiques posa de manifest el baixíssim nivell dels estudiants catalans en matèries com les analitzades. Informes de reconegut prestigi com el Pisa o el presentat fa uns mesos per la Fundació Bofill ja alertaven d'una situació que ajuda a entendre els elevats percentatges de fracàs escolar que hi ha en la secundària, o el fet que un 30% dels alumnes abandonin els estudis abans d'acabar l'etapa obligatòria. Els resultats de la prova, que no plantejava qüestions complicades sinó aspectes purament elementals, tornen a posar al descobert alguns dels mals endèmics del sistema educatiu, com ara el fet que a les escoles situades en barris més pobres els alumnes obtenen una pitjor puntuació.
El fet que gran part de la situació fos coneguda avala la tesi, esgrimida dijous i divendres per algun sindicat, que la implantació de la prova no ha estat un fet casual. És evident que la publicació dels resultats reforça el discurs del conseller d'Educació, Ernest Maragall, i dels que defensen la necessitat de reformes com les que proposa la llei d'educació de Catalunya que ara es tramita al Parlament per redreçar el rumb del sistema. I no és menys cert que deteriora la imatge pública dels que s'oposen sistemàticament a qualsevol canvi apel·lant a qüestions cada cop més allunyades de l'objectiu comú, que no pot ser cap altre que la necessària millora de l'ensenyament.